Donald Bentvelsen
De bas-bariton Donald Bentvelsen (Den Hoorn 1964) ontdekte het zingen tijdens zijn studie Engelse taal- en letterkunde, toen hij lid werd van het Leiden English Choir. Na het behalen van het doctoraal diploma ging hij studeren aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig en rondde die studie in 1994 af. Hij volgde masterclasses bij Bernard Kruysen en Udo Reinemann. Hij speelde onder meer de volgende operarollen: Stuurman (De Schipbreuk/Wagenaar), Parmenione (l’Occasione fa il Ladro/Rossini), William Shakespeare (William/Bart Visman), Bruin de Beer (Reynaert de Vos/Ruud Bos), Graaf Almaviva (Le Nozze di Figaro/Mozart) en Papageno (Zauberflöte/Mozart) en sprak de recitant in Le Roi David van Honegger. In 2000 maakte hij zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest met een kleine rol in de door Riccardo Chailly geleide kerstmatinee-uitvoering van Gianni Schicchi van Giacomo Puccini.
Donald Bentvelsen ontwikkelde zich in de laatste jaren tot een veelgevraagd solist bij oratoriumuitvoeringen in Nederland en daarbuiten. Als solist werkte hij samen met o.a. Ton Koopman, Philippe Herreweghe, Hans van den Hombergh, Jos van Veldhoven en Paul Mc Creesh en is hij te beluisteren (op het label Erato/Antoine Marchand) op C.D.-opnames van cantates van Bach (BWV 150 en 201) en Buxtehude (opera omnia, volume 5), en The Fairy Queen van Henry Purcell. Voorts zong hij in een aantal gerenommeerde solistenensembles zoals het Huelgas Ensemble van Paul van Nevel, Ensemble Tragicomedia (Stephen Stubbs), The Amsterdam Baroque Soloists (Ton Koopman), Ensemble Alte Musik Dresden (Norbert Schuster), Capella Figuralis (Jos van Veldhoven), Trinity Baroque (Julian Podger), La HispanoFlamenca (Bart Vandewege) La Suave Melodia (Pieter Dirksen), het Hassler Consort (Franz Raml) en Capilla Flamenca. In 1995 richtte hij met 3 andere mannelijke zangers het Egidius Kwartet op, dat zich toelegt op het uitvoeren van Nederlandse composities uit de Renaissance en de 20e en 21e eeuw. Met een gemiddelde productie van een titel per jaar, zag het Egidius Kwartet diverse CD’s bekroond met een “tien” in het blad Luister. Onlangs verscheen de laatste CD uit een reeks van zes CD’s met als onderwerp “De Leidse Koorboeken”, een meerjarenproject, opgezet om dit vergeten repertoire weer onder de aandacht te brengen. Donald Bentvelsen verzorgt regelmatig coachings aan vocale ensembles.
Verder is hij sinds de oprichting in 1992 lid van the Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman en zingt hij als free-lancer regelmatig bij Collegium Vocale Gent, Cappella Amsterdam, bij het Groot Omroepkoor, het Deutscher Kammerchor, Le Choeur de Chambre de Namur en als ripienozanger bij de Nederlandse Bachvereniging, en al vele jaren bij het Nederlands Kamerkoor.