Concert voor drie klavecimbels in C groot
BWV 1064 uitgevoerd door Lars Ulrik Mortensen, Siebe Henstra, Menno van Delft en de Nederlandse Bachvereniging
Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
Achter de muziek
Bachs interessantste concert
Met dit concert speelde Bach zichzelf en zijn zoons in de kijker
Het Concert in C groot voor drie klavecimbels is Bachs interessantste concert, vindt klavecinist Lars Ulrik Mortensen. “Het is zo’n rijk stuk, ik kan er meer bezig blijven. Het is meer geïntegreerd en er is meer conversatie dan in al Bachs andere concerten.” De klavecinisten opereren vrijwel steeds als één geheel en spelen zelfs grote delen met één of zelfs beide handen hetzelfde. Korte solopassages dienen eerder als effect. Pas in het slotdeel is er ruimte voor echte solo’s: eerst arpeggio’s als in het Vijfde ‘Brandenburgs’ concert, dan een lopende baslijn met springerige begeleiding en tot slot in het eerste klavier dramatische chromatiek. Een terugkeer van de frivole triooltjes maakt nogal abrupt een einde aan dit virtuoze feest. Bijzonder is dat er in het eerste en derde deel geen continuo is, maar een ‘kale’ baslijn – eigenlijk heel modern.
Speelmateriaal voor vader en zoons
Dit concert ontstond, net als vrijwel al Bachs andere klavierconcerten, niet als klavierconcert, maar was oorspronkelijk waarschijnlijk een concert voor drie violen. Vooroordelen tegen arrangeren gaan voorbij aan het feit dat Bach heel bewust nieuwe versies maakte van bestaande muziek. Dit concert ontstond waarschijnlijk in de jaren 40 om uit te voeren in het Zimmermannsches Kaffeehaus. Daar verenigde het Leipziger Collegium Musicum tal van sterren van de hedendaagse muziek en concerteerde op het allerhoogste niveau. Bach wist alle ogen op zich gericht toen hij tweemaal enkele jaren het Collegium leidde, naast zijn cantorschap aan de Thomaskerk. En hij wist ook dat een sprankelend concert voor drie klavecimbels hemzelf en zijn twee nog nét thuiswonende zoons Carl Philipp Emanuel en Wilhelm Friedemann positief in de kijker zou spelen. Nu hij door de leeftijd minder viool speelde, kon zijn klaviercarrière immers wel een boost gebruiken.
- BWV
- 1064
- Titel
- Concert voor drie klavecimbels in C groot
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken, orkestwerken
- Jaartal
- ca. 1735-1745
- Stad
- Leipzig
- Bijzonderheden
- Waarschijnlijk een bewerking van een concert voor 3 violen (BWV 1064R)
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 22 juni 2018
-
- Opnamedatum
- 15 oktober 2017
-
- Locatie
- Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
-
- Klavecimbel 1
- Bruce Kennedy, 1989 naar Michael Mietke
-
- Klavecimbel 2
- Geert Karman naar J.H. Gräbner, 1774
-
- Klavecimbel 3
- Knud Kauffman, 1977 naar Hildebrandt
-
- Leiding
- Lars Ulrik Mortensen
-
- Klavecinisten
- Siebe Henstra (1), Menno van Delft (2), Lars Ulrik Mortensen (3)
-
- Viool 1
- Shunske Sato
-
- Viool 2
- Anneke van Haaften
-
- Altviool
- Deirdre Dowling
-
- Cello
- Lucia Swarts
-
- Contrabas
- James Munro
-
- Regie
- Lucas van Woerkum
-
- Regieassistent
- Stijn Berkhouwer
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Jochem Timmerman, Martin Struijf, Thijs Struick
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Settechniek
- Dennis van Hoek
-
- Datahandling
- Jesper Blok
-
- Projectmanager NEP
- Peter Ribbens
-
- Interview
- Onno van Ameijde, Marloes Biermans
-
- Productie concert
- Marco Meijdam
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!