Orkestsuite nr. 2 in b klein

Orkestsuite nr. 2 in b klein

BWV 1067 uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Shunske Sato
TivoliVredenburg, Utrecht

  • Menu
  • 1. Ouverture
  • 2. Rondeau
  • 3. Sarabande
  • 4. Bourrée I & II
  • 5. Polonaise
  • 6. Menuet
  • 7. Badinerie (Battinerie)

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Om je vingers bij af te likken

Een dwarsdoorsnede van de Europese Barok voor een virtuoos fluitist

Vanaf de eerste pompeuze maten tot aan de frivole uitsmijter is Bachs tweede suite een brok muziek om je vingers bij af te likken. En dat niet in de laatste plaats voor de fluitist, die zonder onderbreking mag laten horen wat hij waard is. De reeks hofdansen – rondeau, sarabande, bourrée, polonaise en menuet – voorafgegaan door een ouverture met typische, trage gepunteerde figuren, lijkt volkomen doordesemd van de Franse ‘esprit’. Maar de briljante fluitpartij bestempelt het stuk als niets minder dan een weelderig Italiaans soloconcert, waaronder Bach een degelijk Duits fundament heeft gelegd.

Het stuk is ook een reis door de tijd, beginnend bij de nog zeventiende-eeuwse Lully-stijl en eindigend met het über-galante slotdeel. Of Bach ook werkelijk de bedoeling heeft gehad om met deze letterlijk badinerende afsluiter de draak te steken met het voorafgaande, kun je je afvragen. Maar zeker is dat de fluitist – naar alle waarschijnlijkheid de Franse virtuoos Pierre-Gabriel Buffardin – zich er kostelijk mee zal hebben vermaakt. Had de beroemde fluitist Johann Joachim Quantz, die kortstondig bij hem in de leer was, immers niet ietwat malicieus beweerd dat Buffardin vooral een ster was in snelle stukken?

Orkestsuites, BWV 1066-1069
Hoe verleidelijk ook om van dé Vier orkestsuites te spreken, het kan best dat Bach er nog een, of twee, of tien schreef. Want anders dan de ‘Brandenburgse’ Concerten hangen deze Vier orkestsuites niet samen. Specialisten als Joshua Rifkin beschouwen ze zelfs als bewerkingen uit andere genres. Bach schreef simpelweg representatieve feestmuziek voor de rijke Weimarse en Köthense hoven, gelegenheidsmuziek, die later in Leipzig een nieuw thuis vond in het repertoire van het Collegium Musicum.

Bachs Suites (series gestileerde dansen) ademen de stijl en sfeer van de dansmuziek die Lully schreef aan het hof van Lodewijk de Veertiende. Nu noemen we zoiets een suite, destijds heette het Ouverture, naar het openingsdeel. Als hommage aan de koning begon zo’n opeenvolging van dansen met een statige opening (ouverture) met een opvallend gepunteerd ritme – waarop de koning kon binnenschrijden – gevolgd door een wat sneller, fugatisch middendeel.

Een interessante hypothese over het relatieve gebrek aan suites bij Bach stelt dat hij het genre niet genoeg naar zijn hand kon zetten. Het model kwam rechtstreeks uit het Parijs van Lully en verdroeg eigenlijk geen weerstand. Vooral de pompeuze ouverture – traag-snel-traag, fugatisch middendeel, ‘Franse’ ritmes – is typisch... en misschien te beklemmend voor onze jonge Duitse kapelmeester?

BWV
1067
Titel
Ouverture in b klein
Bijnaam
Tweede (orkest)suite
Instrument
traverso
Genre
orkestwerken
Serie
Orkestsuites
Jaartal
1738-39
Stad
Leipzig

Achtergrondvideo's

Fluitist Marten Root

“Ik ben eigenlijk erelid van de strijkerssectie.”

Violist Shunske Sato

“Deze suite staat in b klein, een bedachtzame toonsoort, volgens violist Shunske Sato.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    27 november 2015
  • Opnamedatum
    30 november 2014
  • Locatie
    TivoliVredenburg, Utrecht
  • Viool en leiding
    Shunske Sato
  • Viool 1
    Annabelle Ferdinand, Lucia Giraudo
  • Viool 2
    Anneke van Haaften, Paulien Kostense, Hanneke Wierenga
  • Altviool
    Bernadette Verhagen, Jan Willem Vis, Femke Huizinga
  • Cello
    Lucia Swarts, Barbara Kernig
  • Contrabas
    Joshua Cheatham
  • Traverso
    Marten Root
  • Klavecimbel
    Siebe Henstra
  • Productie concert
    Marco Meijdam, Erik van Lith
  • Productie
    Frank van der Weij, Zoë de Wilde
  • Cameraregie
    Lucas van Woerkum
  • Director of photography
    Sal Kroonenberg
  • Camera
    Ruben van den Broeke, Diderik Evers, Sal Kroonenberg
  • Muziekopname
    Leo de Klerk
  • Licht
    Victor Jas
  • Montage
    Lucas van Woerkum, Frank van der Weij
  • Regie-asssistent
    Stijn Berkouwer
  • Geluids-assistenten
    Gilius Kreiken, Jaap van Stenis, Bobby Verbakel
  • Camera-assistenten
    Izak de Dreu, Indy Hamid
  • Muziekmontage en –mixage
    Leo de Klerk, Frank van der Weij
  • Muziekmontage assistent
    Martijn Snoeren
  • Kleurcorrectie
    Rachel Stone
  • Interviews
    Onno van Ameijde
  • Met dank aan
    Bert Begeman

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!