Vijf kleine preludes
BWV 939-943 uitgevoerd door Benjamin Alard
Paushuize, Utrecht
Achter de muziek
Toverballen voor beginners
Bach gaf zijn leerlingen iets om zich mee te meten
Bach componeerde verschillende werken met pedagogische doeleinden. Daarbij had hij kennelijk plezier in het uitdagen van beginners. In de leerboekjes voor zijn oudste zoon Wilhelm Friedemann en zijn vrouw Anna Magdalena verzamelde hij allerhande composities, deels van eigen hand. In beide gevallen zijn de stukken toegesneden op het niveau van de betreffende leerling, zonder dat enige concessie is gedaan aan de muzikaliteit.
Ook van de Vijf kleine preludes wordt aangenomen dat ze uit didactische overwegingen zijn ontstaan. Voor wie en wanneer Bach ze schreef, is niet duidelijk. De originelen zijn niet teruggevonden, terwijl de kopieën ervan op zijn vroegst uit 1726 dateren. Daaruit valt af te leiden dat de stukken al in 1717 kunnen zijn gecomponeerd, maar mogelijk ook pas twintig jaar later zijn geschreven. Van de laatste prelude wordt ook gezegd dat Bach hem al in Arnstadt schreef. En dat Bach deze vijf preludes zelf schreef, is ook niet helemaal onomstreden. Al zijn er weinig mensen die daaraan nu nog twijfelen, al was het maar omdat de stukjes deel uitmaken van het alom geliefde beginnersboek uit de tweede helft van de negentiende eeuw, de door Hans Bischoff uitgegeven Kleine Präludien und Fughetten.
Het meesterschap van de piepkleine stukjes zit hem in de combinatie van ogenschijnlijke eenvoud en muzikale rijkdom. Met weinig technisch vermogen laten ze zich al heel aardig spelen, terwijl zich bij behandeling door een professional een verrassende gelaagdheid openbaart. Zodoende kunnen de stukken op verschillende momenten in het leerproces opnieuw aan bod komen, om dan als een toverbal telkens andere kleurschakeringen te openbaren.
- BWV
- 939-943
- Titel
- vijf kleine preludes
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Jaartal
- 1703 (BWV 943) en tussen 1717 en 1739
- Stad
- Arnstadt/Köthen/Leipzig
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 12 juni 2015
-
- Opnamedatum
- 1 maart 2015
-
- Locatie
- Paushuize, Utrecht
-
- Klavecinist
- Benjamin Alard
-
- Klavecimbel
- Joel Katzman naar Joannes Couchet, ca. 1650
-
- Cameraregie en montage
- Lucas van Woerkum
-
- Muziekopname, -montage en –mix
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
-
- Camera
- Robert M. Berger
-
- Camera-assistentie
- Stef van Wijk, Uriel Matahelumual
-
- Grip
- Jeroen de Haan, Thijme de Zoet
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Licht-assistentie
- Thomas Jeninga
-
- Interview
- Onno van Ameijde
-
- Productie concert
- Erik van Lith
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
-
- Met dank aan
- Lex Martens en Provincie Utrecht
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!