Fuga in g klein
BWV 1026 uitgevoerd door Shunske Sato en Diego Ares
Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam
Achter de muziek
Bachs vroegste kamermuziek
Een fuga die lang niet aan Bach werd toegeschreven, laat de kiem van zijn latere werk zien
Aan Bachs enorme productiviteit kleeft een voor- en nadeel. Het voordeel: al zijn er tussen zijn tijd en de onze honderden werken van hem verloren gegaan, er zijn alsnog meer dan duizend werken van hem over. Het nadeel: Bachs werken zijn zo talrijk en divers van aard dat het lastig kan zijn om vast te stellen of een bepaald werk van hem is.
Dit werk, de fuga in g klein BWV 1026, werd al sinds de negentiende eeuw toegeschreven aan Bach: het komt uit de juiste omgeving en tijd, rond 1714, om het in zijn Weimar-periode te plaatsen. Dat zou het Bachs oudste kamermuziekstuk maken. Toch ontstond er in de twintigste eeuw verwarring over de oorsprong van deze fuga. De fuga klinkt niet als de Bach die we kennen, en concreet bewijs dat het stuk van Bachs hand kwam ontbrak. Een soortgelijk lot trof de cantate Nach dir, Herr, verlanget mich uit dezelfde periode.
In 2005 kwam de Duitse musicoloog Peter Wollny met het bewijs dat dit werk toch echt van Bach is. Daarmee laat hij ons achter met de vraag: in hoeverre klopt ons beeld van Bachs muzikale stijl, zeker in zijn vroege periode? Bij nadere inspectie echter valt in deze fuga Bachs latere stijl al te bespeuren: de vele dubbelgrepen en de tweestemmige textuur van dit werk lijken een opmaat naar de virtuoze Sonates en partita’s voor viool solo.
- BWV
- 1026
- Titel
- Fuga in g klein
- Instrument
- klavecimbel, viool
- Genre
- kamermuziek
- Jaartal
- 1714 - 1717
- Stad
- Weimar
Met steun van
Zev Shapiro
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 19 januari 2023
-
- Opnamedatum
- 4 november 2020
-
- Locatie
- Studio 150 – Bethlehemkerk, Amsterdam
-
- Viool
- Shunske Sato
-
- Klavecimbel
- Diego Ares
-
- Instrument
- Joel Katzman, 1991 naar Ruckers, 1638
-
- Regie, camera en licht
- Gijs Besseling
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Joeri Saal
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera, licht
- Danny Noordanus
-
- Datahandling
- Stefan Ebels
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- Zev Shapiro
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!