Prelude en fuga in C groot
BWV 547 uitgevoerd door Leo van Doeselaar
Waalse Kerk, Amsterdam
Achter de muziek
Beweging en stilstand
Precies wanneer het eind al in zicht lijkt, zet onverwacht het pedaal nog in
Bach speelt in dit stuk met beweging en stilstand. De 9/8 maatsoort van de Prelude roept bijna vanzelf een wiegende beweging op, in de eerste maat onderstreept met de duidelijke opdeling in drie groepjes van drie noten. Bijna als een processie die de kerk binnenschrijdt. Het doet denken aan het openingskoor van cantate BWV 65. Terwijl daar het orkest “als een prachtig orgel” lijkt te klinken, klinkt hier daadwerkelijk Müllers prachtige instrument uit 1734. Vanuit het begin van de Prelude vloeit vervolgens een wereld van bewegelijkheid voort. De handen beginnen snellere noten te spelen, en aan de onderkant zet het pedaal in hinkstapsprong in.
Bach speelt ook met stilstand. Tegen het eind van de Prelude klinken lange stilstaande noten in het pedaal en op zeker moment lijkt de beweging haperend stil te komen staan in een reeks akkoorden die harmonisch uit de bocht vliegen. Ook in de Fuga onderbreekt Bach strategisch de gaande beweging. Precies wanneer het eind al in zicht lijkt, maakt het hart een sprong als onverwacht het pedaal alsnog inzet! Zo komen ook de voeten van organist Leo van Doeselaar weer in beweging. In een dubbel zo langzaam tempo klinkt daar het fugathema. Ook in de Fuga is er richting het eind een korte chromatische ‘hapering’, waarna het pedaal met een ronkende lage C op het thuishonk stilstaat terwijl de rest van de stemmen de laatste meters maken.
- BWV
- 547
- Titel
- Prelude en fuga in C groot
- Instrument
- orgel
- Genre
- orgelwerken
- Jaartal
- onbekend
- Stad
- Leipzig? Ook eerder gedateerd (1719)
Met steun van
The Miller Family Charitable Foundation
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 22 maart 2019
-
- Opnamedatum
- 10 februari 2018
-
- Locatie
- Waalse Kerk, Amsterdam
-
- Organist
- Leo van Doeselaar
-
- Orgel
- Christian Müller, 1734
-
- Regie en beeldmontage
- Bas Wielenga
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage- en mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Merijn Vrieling, Ivo Palmen, Martin Struijf, Bjorn Tiebout
-
- Director of photography
- Merijn Vrieling
-
- Licht
- Zen Bloot, Henry Rodgers, Patrick Galvin
-
- Beeldtechniek
- Vincent Nugteren
-
- Settechniek
- Dennis van Hoek
-
- Datahandling
- Jesper Blok
-
- Projectmanager NEP
- Peter Ribbens
-
- Interview
- Onno van Ameijde, Marloes Biermans
-
- Productie concert
- Imke Deters
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- The Miller Family Charitable Foundation
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!