Suite in g klein
BWV 822 uitgevoerd door Korneel Bernolet
in zijn huis in Aalter, België
Achter de muziek
Vingeroefeningen
Bach leert, probeert en experimenteert in zijn vroege suites
Het Wohltemperirte Clavier, de vier delen van de Clavier-Übung, de Mis in b klein: elk werden ze zorgvuldig samengesteld uit Bachs beste van het beste. En hoewel in context van zo’n illustere uitgave of collectie af en toe ook een vroeg werk opduikt, vallen de meeste stukken uit Bachs jonge jaren buiten de boot. Zoals deze aantrekkelijke, maar verre van briljante Suite in g klein, slechts gekend uit een veel latere bron vol fouten. Het goede nieuws: Bach beheerste de basale barokke componeertechniek al uitstekend – zie Korneel Bernolets uitleg van partimento! – maar bereikt er nog lang niet hoogtes mee van zijn latere suites. Hier klinkt een componist die zijn stem nog zoekt en zachtjes de grenzen van zijn muzikale ambitie aftast, ongetwijfeld geïnspireerd door de Italiaanse en Franse muziek die hij rond 1700 respectievelijk op papier en live (bij het Franse hoforkest in Celle) had leren kennen.
Het eerste deel van deze Suite is een ouverture naar het model van Lully en D’Anglebert, met een langzame, statige inleiding gevolgd door een fuga. Allemaal netjes volgens het boekje, tot Bach in slechts enkele korte maten bruusk via een steile harmonische helling moduleert naar ges klein, gevaarlijk dicht bij de hoofdtoonsoort g. Het hoogtepunt van de suite is de Aria, die nog helemaal past in de zeventiende-eeuwse Duitse en Italiaanse klaviertradities. Bernolets keuze om de bas telkens eerst op het luitregister van het klavecimbel te spelen onderstreept nog eens de prachtige zangerigheid van de melodie. Op de Aria volgen een Gavotte, een ongetitelde Bourrée/Rigaudon, drie Menuetten waarvan de eerste twee identiek zijn, alleen met de stemmen omgekeerd, en tot slot een simpele Gigue.
- BWV
- 822
- Titel
- Suite in g klein
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Jaartal
- ca. 1705-1707
- Bijzonderheden
- de eerste bron van dit werk dateert uit 1743
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 18 november 2021
-
- Opnamedatum
- 21 mei 2018
-
- Locatie
- Aalter, België
-
- Klavecinist
- Korneel Bernolet
-
- Klavecimbel
- Alan Gotto, 2012
-
- Regie en interview
- Jan Van den Bossche
-
- Muziekopname, -montage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Gijs Besseling
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!