Prelude en fuga in A groot
BWV 896 uitgevoerd door Christian Rieger
in zijn huis in Keulen
Achter de muziek
Eenvoudig en perfect
Contrapuntisch meesterschap als keurmerk
Dit vroege klavierwerk van de waarschijnlijke zestienjarige Bach is volgens de Duitse klavecinist Christian Rieger perfect in al zijn eenvoud. Met name de Prelude is van een haast naïeve schoonheid. Kenmerkend is de zogenaamde kleine reprise aan het eind: de slotcadens wordt twee keer gespeeld, wat het geheel een berustend karakter geeft.
De Fuga is ook apart overgeleverd en het is sowieso onzeker of deze twee stukken als één geheel door Bach zijn geconcipieerd. De Fuga is in ieder geval ambitieuzer van opzet dan de Prelude. Bach verlaat de toonsoort A groot nauwelijks, waardoor het accent op het karakteristieke thema komt te liggen. Bach put hier alle mogelijkheden uit en gaat nog even door op het moment waarop andere componisten er wellicht een eind aan zouden breien. Reeds op jeugdige leeftijd maakte hij zo van contrapuntisch meesterschap zijn keurmerk.
- BWV
- 896
- Titel
- Prelude en fuga in A groot
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Jaartal
- ca. 1700-1710
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 22 februari 2019
-
- Opnamedatum
- 20 april 2017
-
- Locatie
- Keulen, Duitsland
-
- Klavecinist
- Christian Rieger
-
- Klavecimbel
- David Sutherland (Michigan 1990) naar Christian Zell (Hamburg 1728)
-
- Regie
- Jan Van den Bossche, Hanna Schreuders
-
- Muziekopname, montage en mix
- Guido Tichelman
-
- Camera en interview
- Gijs Besseling
-
- Montage
- Augustine Huijsser
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!