Fantasie en fuga in c klein
BWV 906 uitgevoerd door Masato Suzuki
Voorburg
Achter de muziek
Op het extreme af
Hier waagt Bach zich aan de stijl van de jongere generatie
Johann Sebastian was niet de enige thuis die componeerde. Het is dat we van deze Fantasie en fuga in c klein twee manuscripten in Bachs eigen handschrift hebben, anders zou je bijna denken dat dit een werk was van een van zijn componerende zoons, Carl Philipp Emanuel of Wilhelm Friedemann. De titel Fantasie, de beweging in triolen, het wat grillige maar toch luchtige karakter: het zijn allemaal kenmerken van de empfindsame (gevoelige) stijl. En die is veel vaker terug te vinden in de werken van Bachs zoons dan in die van Bach zelf. Ook de handkruisingen – waarbij de ene hand onder de andere door gaat – duiken later regelmatig op in het werk van de beide zoons. Ze pikten thuis van alles op in hun tienerjaren.
Met de fuga veranderen de zaken. Bestond de chromatiek in de fantasie nog uit versieringen van de melodie, in de fuga wordt die structureel op het extreme af. En ook met de andere stemmen probeert Bach de chromatiek niet netjes te kanaliseren. Hij gebruikt voortdurend rare verminderde en overmatige akkoorden, soms met nog extra dissonanten erbij. Het geheel wordt een soort harmonische lachspiegel, alsof een normale fuga ontspoord is geraakt.
En dan plots iets heel anders! Vanuit het niets keren de snelle noten terug en daarna verschijnt een nieuw thema. Vervolgens zijn er zelfs handkruisingen, een techniek die Bach zelden in fuga’s gebruikt. En net wanneer het chromatische fugathema weer terugkeert en Bach de zaken lijkt te gaan ophelderen, eindigt het handschrift midden op een bladzijde. Zo blijven we wat vertwijfeld achter met een muzikaal vraagteken.
- BWV
- 906
- Titel
- Fantasie en fuga in c klein
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Jaartal
- 1726-1740
- Stad
- Leipzig
- Bijzonderheden
- De fuga is onvoltooid alleen de eerste 48 maten zijn overgeleverd.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 30 september 2016
-
- Opnamedatum
- 3 december 2015
-
- Locatie
- Voorburg
-
- Klavecinist
- Masato Suzuki
-
- Klavecimbel
- Willem Kroesbergen, Utrecht 1987 naar J. Couchet
-
- Camera en montage
- Gijs Besseling
-
- Muziekopname, -montage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Regie
- Jan Van den Bossche, Hanna Schreuders
-
- Interview
- Gijs Besseling
-
- Ondertitels interview
- Geert van Bremen, Atsuko Kohashi
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!