Prelude in g klein

Prelude in g klein

BWV 930 uitgevoerd door Guillermo González García
Maltezerhuis, Utrecht

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Credits
Credits

Lesmateriaal

Met deze eenvoudige prelude trainde Bach zijn oudste zoon in het klavierspel

Bach is een van de meest gevierde componisten aller tijden, maar tijdens zijn eigen leven gold hij ook als voortreffelijk leermeester. Zijn beste leerlingen waren misschien wel zijn vrouw en zijn kinderen. Voor hen schreef hij een aantal zogeheten Klavierbüchlein, lesboekjes, met korte pedagogische wenken en eenvoudige stukken om in te studeren. Al doende leerde zijn familie niet alleen klavier spelen, maar ook de ins en outs van de muziekleer en compositie. Daarmee zette Bach de traditie van zijn muzikale familie voort; zelf had hij les gehad van zijn grote broer Johann Christoph.

In 1720, toen Bachs oudste zoon Wilhelm Friedemann tien was geworden, schreef Bach voor hem de eerste lesmethode die we hebben. Dat Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann geldt nog steeds als een van de klassiekers in het pedagogische genre, populair onder pianoleraren die kinderen die voor het eerst met Bachs werk in aanraking willen brengen. In dit boekje staan meer dan zestig stukken, gerangschikt op niveau, van de eenvoudige Applicatio in C groot, BWV 994, tot de relatief uitdagende driestemmige Sinfonia’s. Het leeuwendeel is van vaders hand, maar sommige stukken zijn van andere componisten, en sommige zelfs van Friedemann zelf. Hij is duidelijk al een heel eind op weg als hij aan dit boekje begint.

Als nummer negen in de reeks is deze introspectieve Prelude in g klein, BWV 930, nog redelijk eenvoudig. Dit stuk is waarschijnlijk van Bachs hand, al zijn er ook die suggereren dat hij wellicht door Friedemann is geschreven. De opbouw is simpel: eerst brengt een muzikale zin ons naar een andere toonsoort, en dan brengt een andere zin ons weer thuis. Beide zinnen worden herhaald. De muziek is opgebouwd uit twee stemmen, die elkaar veelvuldig imiteren. Er is duidelijk rekening gehouden met de beginneling, want op sommige momenten is er slechts één stem actief. De baspartij zit vol grote octaafsprongen; eenvoudig voor volwassenen maar wellicht nog een uitdaging voor Friedemann. De harmonieën zijn ook relatief eenvoudig, al schemert er soms al een rijkere wereld door. Bij muziekwetenschappers is het stuk bekend omdat de vingerzettingen er door vader Bach zelf bij zijn geschreven; deze wijken sterk af van de vingerzettingen die hedendaagse musici gewoonlijk gebruiken.

Jong talent
Eens per twee à drie jaar organiseert de Nederlandse Bachvereniging een talentontwikkelingsproject voor jonge, getalenteerde musici tot 18 jaar. In deze projecten staat de uitvoeringspraktijk van Bachs muziek centraal. Zo brengen we jong talent in aanraking met de historische uitvoeringspraktijk en verdiepen we hun inzicht in Bachs muziek. In dit project werkten we met de toetsenisten van de toekomst. Zeven internationale toptalenten tussen de 10 en 18 jaar werden na audities geselecteerd en volgden twee masterclasses van Siebe Henstra waarin de talenten liet kennismaken met Bach, het klavecimbel en barokke speeltechnieken en -stijlen. Ze studeerden elk enkele stukken in uit het Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, waaronder de Negen Kleine Preludes, BWV 924-932, die Bach schreef om zijn zoon Wilhelm Friedemann beter te leren spelen. De ingestudeerde werken namen de jonge klavecinisten in oktober 2024 op voor All of Bach in het Maltezerhuis in Utrecht.

BWV
930
Titel
Prelude in g klein
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Serie
Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach
Jaartal
ca. 1720-1722

Achtergrondvideo's

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    6 maart 2025
  • Opnamedatum
    16 oktober 2024
  • Locatie
    Maltezerhuis, Utrecht
  • Klavecimbel
    Guillermo González García
  • Instrument
    Titus Crijnen, 1992 naar Johannes Ruckers, 1638
  • Regie en camera
    Robin van Erven-Dorens
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Martijn van Beenen
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Datahandling
    Brechtje van Riel
  • Productie
    Lisanne Marlou de Kok

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!