Adagio in G groot

Adagio in G groot

BWV 968 uitgevoerd door Ketil Haugsand
in zijn huis in Keulen, Duitsland

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Lievelingstoetje

Wat in de vioolversie gesuggereerd wordt, kan bij het klavecimbel expliciet gemaakt worden

Dit Adagio in G groot is een bewerking van het eerste deel van Bachs Derde vioolsonate. Het is overgeleverd in een kopie van Bachs schoonzoon Johann Christoph Altnickol. Helaas kwam hij (of Bach) niet verder dan het eerste deel van de sonate, want het resultaat doet zeker naar meer verlangen. Overigens heeft Gustav Leonhardt wel de overige delen van de vioolsonate voor klavecimbel getranscribeerd.*
Ondanks de spartaanse bezetting (slechts één solo-instrument), zijn Bachs sonates voor viool solo en cello solo ongekend rijk aan polyfonie en harmonie. Maar wat bij de viool en cello vooral gesuggereerd wordt, kan bij het klavecimbel natuurlijk heel expliciet gemaakt worden. Dat maakt de intense klankrijkdom van de opening van dit adagio meteen duidelijk.
Het is kenmerkend voor het meesterschap van Bach dat hij op basis één muzikaal idee, twee totaal verschillende en volledige idiomatische (het instrument op het lijf geschreven) stukken kan schrijven.

Dit stuk is de absolute favoriet van de Noorse klavecinist Ketil Haugsand. Hij wilde het dan ook heel graag opnemen toen we voor All of Bach bij hem thuis te gast waren in Keulen. Hij speelt het vaak als toegift bij een concert en noemt het zijn ‘lievelingstoetje’.

*De transcripties van Leonhardt zijn beschikbaar in een editie van Bachvereniging-klavecinist Siebe Henstra bij Bärenreiter.

BWV
968
Titel
Adagio in G groot
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
onbekend
Stad
onbekend
Bijzonderheden
Een bewerking van het openingsdeel uit de Sonate voor viool solo, BWV 1005.

Achtergrondvideo's

Ketil Haugsand

“Haugsand over de Gis-toets op het klavier.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    23 augustus 2019
  • Opnamedatum
    28 februari 2017
  • Locatie
    Keulen, Duitsland
  • Klavecinist
    Ketil Haugsand
  • Klavecimbel
    Martin Skowroneck, Bremen, 1985
  • Regie en interview
    Jan Van den Bossche
  • Muziekopname, -montage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera en beeldmontage spel
    Gijs Besseling
  • Beeldmontage interview
    Ane C. Ose
  • Productie
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!