Cantates van Bach die je een goed gevoel geven

Na de zomer in zonnige sferen blijven? Kom naar de seizoenstart van de Nederlandse Bachvereniging: Bachs kompas. Het ensemble trok voor deze concerten de internationaal geroemde Bach-expert John Butt aan. De Engelse dirigent, klavecinist en onderzoeker van Bach leidt de Bachvereniging in drie cantates van Bach die je een goed gevoel geven.

Een cantate is van oorsprong een muziekstuk voor koor en orkest met lessen uit de Bijbel. Ze wezen de luisteraar in Bachs tijd de weg, ze boden troost en inspiratie. En dat doen ze nu nog steeds.
John Butt: “Als je naar Bach luistert, krijg je het gevoel dat alles potentieel klopt in de wereld. Natuurlijk is Bachs stijl tijdgebonden, natuurlijk bestaan er veel andere soorten muziek in de wereld. Toch weet Bach ons ervan te overtuigen dat de harmonie die hij hanteert juist is. Dit maakt zijn muziek zo troostrijk en vertrouwenwekkend.”

Bach beurt ons volgens Butt op met muziek die heel dansbaar en fysiek is. Dit staat haaks op het idee dat Bach vooral rationele en serieuze muziek schreef. Butt: “Niemand heeft meer dans in zich dan Bach.”

Bestel kaarten

Johann Sebastian Bach