De fundamenten van de Hohe Messe

De fundamenten van de Hohe Messe

Wat vond Bach zelf zijn mooiste werk? Grote kans dat dit wel eens de Hohe Messe zou kunnen zijn. Dirigent en klavecinist Richard Egarr toert van 23 t/m 28 februari door het land met het programma ‘Het mooiste van Bach’ waarin de fundamenten van dit meesterwerk klinken: drie cantates die Bach gebruikte voor zijn Hohe Messe.

De Hohe Messe wordt gezien als Bachs muzikale testament: aan het einde van zijn leven bracht Bach zijn mooiste en beste werken samen tot één mis. Uit de cantate Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm pakte hij delen voor het ‘Patrem omnipotentem’ van de Hohe Messe. Jubelcantate Preise dein Glücke, gesegnetes Sachsen vormde de basis voor het ‘Osanna’ uit de Hohe Messe, en cantate Lobet Gott in seinen Reichen voor het dramatische en fameuze ‘Agnus Dei’.

Richard Egarr: “Als we de Hohe Messe als uitgangspunt nemen, dan kunnen we ervan op aan dat elk deel een warme plek had in Bachs hart. Voor mij reden genoeg om er drie delen uit te pikken en de bijhorende cantates samen op de lessenaar te zetten.”

De originelen van misschien wel het mooiste van Bach zijn voor Egarr stuk voor stuk voortreffelijk en ongelooflijk goed: “Neem het Himmelfahrts-Oratorium, een rijk bezet werk; je komt op een andere planeet, het is een en al positieve passie.”

Programma 
Johann Sebastian Bach
Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm, BWV 171 
Preise dein Glücke, gesegnetes Sachsen, BWV 215 
Lobet Gott in seinen Reichen, ‘Himmelfahrts-Oratorium’, BWV 11 

Uitvoerenden

Nederlandse Bachvereniging 
Richard Egarr, klavecimbel en leiding 
Rowan Pierce, sopraan 
Reginald Mobley, alt 
Guy Cutting, tenor 
Matthew Brook, bas

Concerten 
zo 23 februari, 14.00 uur – Oss, Theater De Lievekamp, Oss 
di 25 februari, 20.15 uur – Utrecht, TivoliVredenburg 
wo 26 februari, 20.15 uur – Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ 
do 27 februari, 20.15 uur – Naarden, Grote Kerk Naarden 
vr 28 februari, 20.15 uur – Den Haag, Amare

Bestel kaarten