Een hoopgevende Allerzielen

Gedenk te sterven, maar pluk de dag

Van 27 oktober t/m 2 november tourt de Nederlandse Bachvereniging door het land met het jaarlijkse Allerzielen-concert. Dit jaar duikt de Vlaamse dirigent en klavecinist Bart Naessens in de Duitse barok, met muziek die niet alleen troost, maar ook hoop geeft: “Alles mondt uit in een licht, positief, mooi thuiskomen.”

De muziek is van componisten die een voorbeeld waren voor Johann Sebastian Bach, zoals Schütz, Kuhnau, Buxtehude, en van familieleden, zoals Johann Christoph Bach. In de stukken komen ideeën over de dood uit Bachs tijd samen met onze moderne kijk op het leven. Waar vroeger veelal de blik op het hiernamaals gericht was onder het motto ‘gedenk te sterven’, richt de mens van nu zich liever op het heden: ‘pluk de dag’.

De muziek belicht beide kanten en is ook vandaag de dag nog heel toegankelijk. Naessens: “Ik heb dit programma zo samengesteld dat luisteraars ook zonder verdere context bekoord kunnen worden door mooie muziek. Men zegt vaak dat je de geschiedenis achter een muziekstuk moet kennen om het te begrijpen. Dat klopt. Maar met dit programma wil ik ook de luisteraar treffen die er nog niets van weet.”

Johann Christoph Bach
Meine Freundin, du bist schön
Es ist nun aus mit meinem Leben

Johann Ludwig Bach