Nieuwe bestuursleden Stichting Ondersteuning en Raad van Toezicht

Alexandra van Huffelen is per 1 september de nieuwe Voorzitter van de Stichting Ondersteuning van de Nederlandse Bachvereniging. Zij neemt daarmee de voorzittershamer over van Tjark de Lange, die deze functie ad interim twee jaar bekleedde. Daarnaast treden Monica Damen en Joost Maegerman per september aan als nieuwe leden van de Raad van Toezicht van de Nederlandse Bachvereniging. Met hun aanstelling bestaat de Raad uit zeven toezichthouders.

Bestuurder en D66-politica Alexandra van Huffelen was staatssecretaris in de kabinetten Rutte III en IV, Eerste Kamerlid, directeur bij het GVB Amsterdam en wethouder in Rotterdam. Zij wordt Voorzitter van de Stichting Ondersteuning van de Nederlandse Bachvereniging, die tot doel heeft om vermogen te werven om de Bachvereniging financieel te ondersteunen.

Tjark de Lange (Voorzitter Stichting Ondersteuning a.i.): “Wij zijn enorm blij en vereerd dat Alexandra deze belangrijke taak op zich wil nemen. Wij kennen haar als een groot muziekliefhebber en trouwe bezoeker van onze jaarlijkse Matthäus-Passion in Naarden. Met Alexandra aan het roer zien wij uit naar een succesvolle voortzetting van de activiteiten van de Stichting Ondersteuning om een gezonde bedrijfsvoering van de Bachvereniging te kunnen blijven garanderen.”

Nieuwe leden Raad van Toezicht
Monica Damen was onder meer Hoofd van de Zangafdeling van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, manager van het Groot Omroepkoor en adjunctdirecteur van het Muziekcentrum van de Omroep, en was medeoprichter van Stichting Vocaal Talent Nederland (VTN) en de Internationale Koorbiënnale Haarlem. Momenteel heeft zij zitting in de Raad voor Cultuur als voorzitter van de Commissie Opera voor de BIS-periode 2025- 2028.

Joost Maegerman is van origine contrabassist. Hij maakte deel uit van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en speelde onder meer bij Anima Eterna en Il Fondamento. Tijdens zijn laatste twee jaar in Rotterdam was hij voorzitter van de ondernemingsraad. Sinds 2015 is hij intendant (CEO) van het Antwerp Symphony Orchestra.

Robert Swaak (Voorzitter Raad van Toezicht): “We zochten nieuwe toezichthouders met ruime ervaring als uitvoerend musicus en cultureel ondernemerschap in de podiumkunsten. We menen dat we met Monica en Joost daarmee de perfecte kandidaten gevonden hebben, en verheugen ons dan ook op een plezierige en succesvolle samenwerking.”