Rotterdam-Zuid gratis naar de Bachvereniging dankzij MWH4Impact

Op 27 en 28 juni geeft de Nederlandse Bachvereniging twee gratis concerten voor de bewoners van Rotterdam-Zuid, op uitnodiging van sociaal fonds MWH4Impact. De concerten - drie cantates van J.S. Bach onder leiding van dirigent Johanna Soller – zijn in de Oude Kerk Charlois. Ze worden opgenomen voor All of Bach: het platform van de Bachvereniging dat alle werken van Bach uitvoert, opneemt en online deelt. MWH4Impact financiert de concerten en de opnames. Het doel: concertbezoek toegankelijk maken voor iedereen.

Bach voor iedereen
MWH4Impact, de Oude Kerk Charlois en de Bachvereniging slaan de handen ineen om muziekliefhebbers de kans te geven om naar een concert te gaan, ook als ze daartoe niet de middelen hebben. Dit doel past perfect bij de charitatieve drijfveren van de Oude Kerk en MWH4Impact, een fonds dat met sociale ondernemingen en het ondersteunen van sociale initiatieven onrecht en armoede wil bestrijden. Én bij de missie van de Bachvereniging: Bach voor iedereen.

Samen met welzijnsorganisaties
Het publiek bestaat bewust uit bewoners van Rotterdam-Zuid, een stadsdeel met een aantal van de meest achtergestelde wijken van Nederland waarin veel mensen kampen met armoede en uitsluiting. Om de bewoners te bereiken werken de Oude Kerk, MWH4Impact en de Bachvereniging samen met twee Rotterdamse welzijnsorganisaties die diepgeworteld zijn in de gemeenschap: De Hoop ggz en House of Hope. Om het project nog inclusiever te maken zijn Rotterdamse scholieren uit het voortgezet onderwijs uitgenodigd om de repetities bij te wonen.

All of Bach
De concerten worden opgenomen voor All of Bach, het ambitieuze project waarin de Bachvereniging alle werken van Bach uitvoert, opneemt en gratis met de wereld deelt. Ook hier is de drijfveer Bachs muziek voor iedereen – ongeacht inkomen, leeftijd, religie of culturele achtergrond – toegankelijk te maken. Vanuit de vaste overtuiging dat muziek geen luxe maar een van de eerste levensbehoeften is.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
cantate Himmelskönig, sei willkommen, BWV 182
cantate Ach! ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe, BWV 162
cantate Komm du süsse Todesstunde, BWV 161

Uitvoerenden:
Nederlandse Bachvereniging
Johanna Soller, dirigent en orgel

Johanna Soller
Johanna Soller is een rijzende ster in de wereld van barokdirigenten, die haar sporen al ruimschoots verdiende als klavecinist, organist en koordirigent. Ze is artistiek directeur van het Münchner Bach-Chor en Bach-Orchester en heeft haar eigen barokensemble capella sollertia. In maart 2024 maakte Johanna Soller succesvol haar debuut bij de Bachvereniging: ze was gastdirigent van de befaamde jaarlijkse uitvoeringen van de Matthäus-Passion.