Zeven jonge talentvolle musici starten als Young Bach Fellows

Start van tweejarig jong talentprogramma

Per ingang van seizoen 2024-2025 is een nieuwe lichting Young Bach Fellows gestart bij de Nederlandse Bachvereniging. De groep jonge musici volgt een tweejarig talentontwikkelingstraject in seizoenen 2024-2025 en 2025-2026. Met het Young Bach Fellowship (YBF) biedt de Bachvereniging een podium aan jonge musici die zich verder willen ontwikkelen in de barokmuziek. Het ensemble begeleidt hen bij het ondernemerschap dat het vak van musicus vandaag de dag vraagt.

Een goed ecosysteem
Directeur Janneke Slokkers: “Het is weer een voorrecht om zeven getalenteerde musici als Young Bach Fellows de komende twee jaar te mogen begeleiden en hun ontwikkeling als ensemblemusicus van zo dichtbij mee te mogen maken. Zeker in deze tijd, waarin onze prachtige culturele sector helaas opnieuw in zwaar weer terecht is gekomen en waarbij talentontwikkeling onder grote druk is komen te staan. Het in stand houden van een goed ecosysteem en zorgdragen voor een gezonde keten waarbij jonge talenten kunnen doorstromen richting de beroepspraktijk is van cruciaal belang en is iets waar wij ons als Bachvereniging altijd hard voor zullen maken!”

Broedplaats voor jong talent
Deelnemers aan het YBF spelen en zingen mee in producties van de Bachvereniging, worden intensief begeleid door de instrumentalisten en zangers van de Bachvereniging en ontvangen coaching op het gebied van marketing, communicatie en zakelijke professionaliteit. Het Fellowship is een broedplaats waar jong talent de ruimte krijgt te experimenteren, zich te ontwikkelen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Fellows uit vorige lichtingen treden na het talentprogramma met regelmaat toe tot de kernbezetting van het ensemble en diverse musici van de groep behoren inmiddels tot de vaste remplaçanten.

De Fellows zijn:
Valérie Stammet (sopraan)
Edurne Ruiz (alt)
Vincent Berger (bas)
Natascha Pichler  (viool)
Maria Garcia Sanchez (altviool)
Stefan Woudenberg  (viola da gamba)
Javier Sanchez (fagot)

Het YBF-programma wordt ondersteund door het Jos van Veldhoven Fonds. Bekijk op bachvereniging.nl/young-bach-fellowship een video over het YBF (met Fellows van een vorige lichting).