Robert Vanryne
Mijn oudere broer ging naar een nieuwe school en mijn ouders grepen de gelegenheid aan om hem een muziekinstrument te laten leren bespelen. De schoolfanfare had te weinig cornetspelers, dus kreeg hij de basis uitgelegd en er een mee naar huis om te oefenen. Ik was bijna 9 jaar en compleet gefascineerd door het instrument. Om mijn broer aan te moedigen te studeren zonder de bemoeienis van zijn competitieve broertje, verboden mijn ouders me nadrukkelijk het instrument aan te raken zonder hun toestemming. Ik moest er dus stiekem op spelen als iedereen weg was.
Op een dag merkten onze buren op dat mijn broer nogal goed begon te worden op de cornet. Zo kwamen ze erachter dat iemand anders het instrument moest bespelen, aangezien mijn broer op dat tijdstip verondersteld was op school te zijn. Nadat mijn vader me hiermee confronteerde en ik wel moest toegeven dat ik het was die er al die tijd op had gespeeld, kocht hij voor mij een eigen instrument. Het kostte £8 en ik heb het nog steeds.
Ik weet nog heel goed dat ik voor het eerst de trompet hoorde in barokmuziek. Tijdens een muziekles op school liet onze lerares, mevrouw Salmon, ons een opname horen van de Gavotte uit Bachs Derde orkestsuite. Vanaf dat moment was ik verslaafd. Er waren toen heel weinig natuurtrompetten in Engeland, en musea hielden mij er wijselijk ver van uit de buurt. Mijn vader stelde toen voor om er zelf een te maken. Na veel mislukte pogingen lukte het ons en sindsdien speel ik altijd op zelfgemaakte instrumenten.
Ik krijg nog steeds een enorme kick van het spelen van de muziek van Johann Sebastian Bach. Geen enkele andere componist heeft ooit zo'n diep begrip van het instrument laten zien en schreef er zulk uitdagend repertoire voor. En dat is waarlijk een grote verantwoordelijkheid voor ons trompetspelers!
Bekijk onderstaande interviews met Robert Vanryne op All of Bach: