Klavecimbelconcert in A groot
BWV 1055 uitgevoerd door Francesco Corti en de Nederlandse Bachvereniging
Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
Achter de muziek
Afspiegeling van een ideaal
Het tweede deel van dit concert is een opera-achtig lamento
Opvallend eigenlijk, dat onderzoekers van bijna al Bachs klavecimbelconcerten weten of vermoeden dat er eerder een versie voor een ander solo-instrument van bestond. Alsof Bach bewust niet rechtstreeks een klavecimbelconcert wilde schrijven. Misschien zag Bach een compositie meer als een abstract ideaal, waarvan de verschillende versies enkele concrete afspiegelingen waren, die ieder steeds weer een andere aspect uitlichtten. Een compositie als een vrijwel eindeloze bron van muzikaal potentieel.
Aan dit Klavecimbelconcert in A groot, BWV 1055, lag wellicht een concert voor hobo d’amore ten grondslag, zo suggereren onder meer de toonsoort en het feit dat het klavecimbel eigenlijk alleen met de rechterhand echt concerterend speelt. Behalve Bach zelf wisten luisteraars in zijn eigen tijd waarschijnlijk niet dat het solo-instrument eerst een hobo was. Als u dit niet had gelezen had u het wellicht ook niet vermoed.
Toch speelt Bach graag met de muzikale kennis van zijn publiek. Of hij, bijvoorbeeld in Dresden, wel eens naar de opera ging, weten we niet, maar een deel van zijn publiek ongetwijfeld wel. In het tweede deel van dit concert lijken de chromatische dalende baslijn en het langzaam wiegende ritme van de strijkers wel een lamento uit een Italiaanse opera. De klavecimbelpartij is haast vocaal. Zo roept Bach hier met strategische muzikale stijlkenmerken in het hoofd van de luisteraar alweer de suggestie op van nog een andere versie.
Bijzonder aan dit concert, zo vertelt klavecinist Franceso Corti, is dat het als enige van al Bachs klavecimbelconcerten een tweede continuopartij heeft en er dus zeker een tweede klavecimbel zal hebben meegespeeld.
- BWV
- 1055
- Titel
- Concert in A groot
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken, orkestwerken
- Jaartal
- tussen 1733 en 1746
- Stad
- Leipzig
- Bijzonderheden
- Waarschijnlijk een bewerking van een eerder door Bach geschreven concert voor hobo d'amore.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 3 november 2017
-
- Opnamedatum
- 3 februari 2017
-
- Locatie
- Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
-
- Klavecimbels
- Bruce Kennedy, 1989 naar Michael Mietke en Geert Karman naar J.H. Gräbner, 1774
-
- Klavecinist en leiding
- Francesco Corti
-
- Viool
- Shunske Sato, Noyuri Hazama
-
- Altviool
- Pieter Affourtit
-
- Cello
- Lucia Swarts
-
- Contrabas
- Hen Goldsobel
-
- Klavecinist
- Siebe Henstra
-
- Regie
- Lucas van Woerkum
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage- en mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Jochem Timmerman, Rene Holbrugge, Kenneth Dirkzwager
-
- Stagiair camera
- Klazina Westra
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Regieassistent
- Stijn Berkhouwer
-
- Settechniek
- Justin Mutsaers
-
- Datahandling
- Jesper Blok
-
- Projectmanager NEP
- Peter Ribbens
-
- Interview
- Onno van Ameijde, Marloes Biermans
-
- Productie concert
- Marco Meijdam
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!