Viola da gamba sonate nr. 1 in G groot

Viola da gamba sonate nr. 1 in G groot

BWV 1027 uitgevoerd door
Mieneke van der Velden en Emmanuel Frankenberg
Broedergemeente, Zeist

  • Menu
  • 1. Adagio
  • 2. Allegro ma non tanto
  • 3. Andante
  • 4. Allegro moderato

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Verguld smeedijzer

Een onbekende sonate die muzikaal het uiterste opzoekt

Bach schreef het leeuwendeel van zijn kamermuziek in Köthen, waar hij van 1717 tot 1723 kapelmeester was. Het hof was niet bijzonder groot en de kapel ook niet, maar ze bestond uit ongehoord getalenteerde musici. Beroemde stukken die Bach in Köthen schreef, zijn bijvoorbeeld de zes cellosuites. Deze veeleisende werken waren mogelijk bedoeld voor Christian Ferdinand Abel, een van de cellisten aan het hof van Köthen. Het hoofdinstrument van Abel was echter niet de cello, maar de viola da gamba – destijds nog een geduchte concurrent van de cello en als solo-instrument misschien wel meer gewaardeerd. Zeer waarschijnlijk schreef Bach voor hem de drie sonates voor cello en concertant klavecimbel.


De Sonate voor viola da gamba en klavecimbel – hier opgenomen voor All of Bach - bestaat ook in een versie voor twee fluiten en continuo (BWV 1039). Onderzoekers vermoeden dat geen van beide versies het origineel is, maar bewerkingen zijn van een eerdere, niet bewaard gebleven, triosonate van Bach zelf. Hoewel deze sonate, BWV 1027, nooit echt bekend is geworden, is-ie op en top Bach. In de snelle delen horen we de verguld smeedijzeren polyfonie waar de componist zijn handelsmerk van maakte. Tussen die twee delen door klinkt een duistere cadens die het uiterste opzoekt van wat er in de achttiende eeuw muzikaal mogelijk was.

BWV
1027
Titel
Sonate voor klavecimbel en viola da gamba in G groot
Instrument
viola da gamba, klavecimbel
Genre
kamermuziek
Stad
Köthen

Met steun van

Annenies, Isa, Tessel en Dick van Gameren

Achtergrondvideo's

De viola da gamba

“In deze korte documentaire vertelt gambiste Mieneke van der Velden over de bijzondere eigenschappen van de viola da gamba en hoe het instrument zich onderscheidt van andere strijkinstrumenten zoals de cello of contrabas.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    23 november 2023
  • Opnamedatum
    13 maart 2023
  • Locatie
    Broedergemeente, Zeist
  • Viola da gamba
    Mieneke van der Velden
  • Instrument
    Antoine Despont, 1617
  • Klavecimbel
    Emmanuel Frankenberg
  • Instrument
    Bruce Kennedy, 1989 naar Michael Mietke
  • Regie en camera
    Bas Wielenga
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Onno van Ameijde
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Lichtassistent
    Jordi Kooij, Joey Marcoux
  • Datahandling
    Brechtje van Riel
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Laura Jonker
  • Met steun van
    Annenies, Isa, Tessel en Dick van Gameren

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!