Triosonate in G groot
BWV 1039 uitgevoerd door Marten Root,
Doretthe Janssens, Mieneke van der Velden
en Mike Fentross
in de Philharmonie Haarlem
Achter de muziek
Geliefde noten
Een in zijn tijd populair stuk van Bach kan zo maar in veel verschillende versies bestaan
Het is inmiddels bijna een cliché geworden dat Bach in zijn eigen tijd niet erg bekend was en dat zijn muziek niet heel beroemd was. Toch zijn er ook voldoende aanwijzingen die laten zien dat sommige muziek wel degelijk circuleerde en werd gespeeld door collega musici. De vele kopieën van Bachs orgelmuziek die al halverwege de achttiende eeuw rondgingen zijn daarvan een voorbeeld. Maar een van de mooiste en interessantste aanwijzingen voor de geliefdheid in Bachs eigen tijd van sommige van zijn muziek zijn Bachs eigen bewerkingen ervan voor verschillende instrumenten.
Soms zijn dat bewerkingen die we kunnen herleiden naar Bach zelf. Maar eigenlijk zijn bewerkingen die Bach niet zelf maakte net zo interessant. Die laten zien dat andere musici uit Bachs tijd zijn muziek de moeite waard vonden om die ook op andere instrumenten te spelen.
Van de triosonate voor twee fluiten en basso continuo BWV 1039 bestaat ook een versie voor viola da gamba en klavecimbel. Onderzoekers vermoeden dat geen van die beide versies het origineel is. Wellicht was dat een triosonate voor twee violen en basso continuo, hoewel dat verre van zeker is. Van het slotdeel van de sonate bestaat daarnaast ook nog een versie voor orgel (BWV 1027a) uit de jaren 1730.
De reden voor al die verschillende versies is duidelijk: net als de andere triosonates is ook dit een uitgebalanceerd werk vol mooie melodische en harmonische vindingen. Wie wil dat nou niet spelen? Ook van de andere triosonates bestaan versies voor verschillende instrumenten, maar dit is de enige voor twee fluiten. De dwarsfluit of traverso was in Bachs tijd een geliefd instrument voor de hogere burgerij en de adel, en deze sonate bood (en biedt) niet één maar twee fluitisten het plezier van Bachs muziek. Geen wonder dat Marten Root na de laatste noot zo tevreden glimlacht.
- BWV
- 1039
- Titel
- Sonate in G groot
- Instrument
- viola da gamba, luit, traverso
- Genre
- kamermuziek
- Jaartal
- niet voor 1726
- Bijzonderheden
- Deze sonate is, evenals de Sonate voor gamba, BWV 1027, waarschijnlijk een bewerking van Bach zelf van een eerdere, niet bewaard gebleven, triosonate.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 23 juni 2022
-
- Opnamedatum
- 4 juni 2021
-
- Locatie
- Philharmonie, Haarlem
-
- Traverso
- Marten Root, Doretthe Janssens
-
- Viola da gamba
- Mieneke van der Velden
-
- Theorbo
- Mike Fentross
-
- Regie, camera
- Robin van Erven Dorens
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Onno van der Wal
-
- Licht
- Ernst-Jan Thieme
-
- Best boy
- Jordi Kooij
-
- Datahandling
- Stefan Ebels
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- een anonieme donateur, vergezeld van de volgende opmerking: "S.D.G." (Soli Deo Gloria)
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!