Concert voor hobo en viool in c klein
BWV 1060r uitgevoerd door Emma Black, Shunske Sato
en de Nederlandse Bachvereniging
Stadsgehoorzaal, Leiden
Achter de muziek
Elk zijn eigen stem
Op zoek naar het origineel achter een klavierconcert
Rond 1700 woei er een nieuwe, zuidelijke wind door de muziekwereld: het ‘Vivaldiaanse’ soloconcert was de Alpen overgestoken en maakte overal furore, ook in Duitstalig Europa. Bach en zijn collega’s bekeken het model van alle kanten voordat ze het aanpasten aan de plaatselijke gewoontes en talenten. Aan virtuozen op viool was geen gebrek, in Weimar en Köthen kon Bach schrijven voor uitzonderlijke spelers als prins Johann Ernst van Saksen-Weimar, concertmeester Joseph Spieß, en natuurlijk ook zichzelf. Grote kans dus dat er ooit veel meer vioolconcerten van Bach waren.
In de negentiende eeuw, toen in tegenstelling tot in de barok de ‘originele’ vorm van een werk meer waardevol werd gevonden dan een ‘bewerking’, ging men Bachs 14 klavierconcerten in een nieuw licht bekijken. Zo ook het Concert in c klein, dat is overgeleverd in een versie voor twee klavecimbels. Wilhelm Rust, die in 1850 mede aan de wieg stond van het Leipziger Bach-Gesellschaft, vermoedde in 1874 dat het gebaseerd was op een origineel voor twee violen, terwijl natuurkundige en amateur-Bachgraver Woldemar Voigt in 1886 deze bezetting met viool en hobo voorstelde.
In deze versie benut elk instrument zijn eigen kleur en karakteristieken. In de latere klavierversie nam Bach de solistische lijnen bijna een-op-een over. In de finale krijgt de viool, meer dan de hobo, duidelijk de ruimte om zich van zijn meest virtuoze kant te laten zien, terwijl in het tweede deel, een wiegende Siciliano, de twee instrumenten innig verstrengeld raken.
- BWV
- 1060r
- Titel
- Concert voor hobo en viool in c klein
- Instrument
- hobo, viool
- Genre
- orkestwerken
- Jaartal
- ca. 1719
- Stad
- Köthen?
- Bijzonderheden
- Dit is een reconstructie van de vermoedelijke oervorm van het concert voor twee klavecimbels in c klein, BWV 1060.
Met steun van
L.C.M. Gieles
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 11 juni 2020
-
- Opnamedatum
- 6 december 2019
-
- Locatie
- Stadsgehoorzaal, Leiden
-
- Viool en leiding
- Shunske Sato
-
- Hobo
- Emma Black
-
- Viool 1
- Pieter Affourtit
-
- Viool 2
- Anneke van Haaften
-
- Altviool
- Manuel Visser
-
- Cello
- Lucia Swarts
-
- Contrabas
- Hen Goldsobel
-
- Klavecimbel
- Siebe Henstra
-
- Regie
- Gerbrand van Oudenaarden
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Alex de Waal, Dagmar Scheeres, Martin van den Brink
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Regieassistent
- Ferenc Soeteman
-
- Beeldmontage
- Bas Wielenga
-
- Shading
- Wouter van Teerling
-
- Techniek
- Mart van Bree
-
- Productie concert
- Imke Deters
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- L.C.M. Gieles
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!