Concert voor drie klavecimbels in d klein
BWV 1063 uitgevoerd door Lars Ulrik Mortensen, Siebe Henstra, Menno van Delft en de Nederlandse Bachvereniging
Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
Achter de muziek
Kleurenspel
Een triller in drie rechterhanden: dat kan natuurlijk nooit precies gelijk
In dit Concert in d klein speelt Bach met één- en veelstemmigheid. Het is een soloconcert, maar dan wel voor drie klavecimbels. Nu eens spelen alle instrumenten dezelfde melodie, dan weer gaan ze hun eigen weg. En zelfs als ze hun eigen weg gaan, zijn er toch de hele tijd lijnen die door twee, drie, of vier handen tegelijk worden gespeeld. En juist wanneer de klavecinisten allemaal iets anders spelen, klinken hun instrumenten eigenlijk toch als één groot samengesmolten instrument.
In het middendeel laat Lars Ulrik Mortensen de klavecinisten hun luitregister inschakelen. Zo klinken hun instrumenten als luiten of mandolines. In combinatie met het kabbelende tempo dat Bach voorschrijft (alla siciliana) doen ze denken aan tokkelende gondeliers. Volgens de achttiende-eeuwse muziektheoreticus Johann Mattheson was een siciliana dan ook een gezang ‘à la barquerole’ (oftewel bootmuziek). Ook hier speelt Bach met kleur: in het refrein spelen de klavecinisten precies hetzelfde, maar je toch hoort dat het drie instrumenten zijn en niet één.
Bach zou Bach niet zijn als er niet ergens iets fuga-achtigs klonk, en die verwachting wordt in het laatste deel ingelost. In een fuga staat onafhankelijkheid voorop. Inderdaad krijgen pas in dit laatste deel ook de tweede en derde klavecinist een echte eigen solo. Maar in de laatste maten van het concert laat Bach de musici toch weer precies hetzelfde spelen. Bijna als een kwinkslag klinkt er zelfs een lange triller in drie rechterhanden tegelijkertijd: die kan natuurlijk nooit precies gelijk.
- BWV
- 1063
- Titel
- Concert voor drie klavecimbels in d klein
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken, orkestwerken
- Jaartal
- ca. 1735-1745
- Stad
- Leipzig
- Bijzonderheden
- Waarschijnlijk bewerkte Bach hier een eerder concert. Voor welk instrument dat precies geweest is, is niet bekend.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 8 februari 2019
-
- Opnamedatum
- 15 oktober 2017
-
- Locatie
- Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
-
- Klavecimbel 1
- Bruce Kennedy, 1989 naar Michael Mietke
-
- Klavecimbel 2
- Geert Karman naar J.H. Gräbner, 1774
-
- Klavecimbel 3
- Knud Kauffman, 1977 naar Hildebrandt
-
- Leiding
- Lars Ulrik Mortensen
-
- Klavecinisten
- Lars Ulrik Mortensen (1), Siebe Henstra (2), Menno van Delft (3)
-
- Viool 1
- Shunske Sato
-
- Viool 2
- Anneke van Haaften
-
- Altviool
- Deirdre Dowling
-
- Cello
- Lucia Swarts
-
- Contrabas
- James Munro
-
- Regie
- Lucas van Woerkum
-
- Regieassistent
- Stijn Berkhouwer
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Jochem Timmerman, Martin Struijf, Thijs Struick
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Settechniek
- Dennis van Hoek
-
- Datahandling
- Jesper Blok
-
- Projectmanager NEP
- Peter Ribbens
-
- Interview
- Onno van Ameijde, Marloes Biermans
-
- Productie concert
- Marco Meijdam
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!