Pedal-Exercitium

Pedal-Exercitium

BWV 598 uitgevoerd door Matthias Havinga
St.-Bavokerk, Haarlem

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Voetenwerk

Gevleugelde voeten doorboren de oren van de aanwezigen met een bliksemflits

Het “mirakel van Leipzig” (Lipsiae miraculum), zo betitelde Constantin Bellermann de organist Johann Sebastian Bach. Bellerman was rector van een school in de provincie en had Bach – waarschijnlijk in 1732 – in Kassel een vernieuwd orgel horen testen. Hij was duidelijk diep onder de indruk: “als het deze man belieft, kan hij met alleen het gebruik van de voeten (solo pedum ministerio), terwijl zijn vingers ofwel niets ofwel iets anders doen, zulke miraculeuze, opgewonden, vlugge samenklanken op het kerkorgel voortbrengen als je anderen met hun vingers nog ziet doen.”

Dit pedaalfragment dat door Bachs zoon Carl Philipp Emanuel werd opgeschreven en waar een student van Johann Sebastian in de jaren 1730 Pedal Exercitium en ‘Bach’ boven schreef, past precies bij de beschrijving die Bellermann van Bachs pedaalkunsten gaf. Het is een showstuk van rappe gebroken akkoorden, grote sprongen, en onverwachte chromatische noten. Uit getuigenissen zoals die van Bellermann is het bovendien klip en klaar dat vader Bach dit soort passages daadwerkelijk vliegensvlug wist te spelen.

Zo schrijft Bellermann over Bachs bezoek aan Kassel dat hij “met zijn voeten zo snel over de pedalen rende als waren ze gevleugeld, met donderende volheid van klank en de oren van de aanwezigen als een bliksemflits doorborend”, dat hij door prins Frederick van Hessen “met verbazing werd bewonderd”. De prins trok ter plekke een ring met een edelsteen van zijn hand en gaf die aan Bach. Als hij dat al verdiende met de snelheid van zijn voeten, vroeg Bellermann zich af, wat zou de prins dan wel niet hebben moeten geven als hij ook Bachs handen had ingeroepen?

Waarom Bach dit fragment van 33 maten schreef, weten we niet precies. Omdat het is overgeleverd in het handschrift van zijn zoon Carl Philipp Emanuel zou het goed kunnen dat het een oefening was die vader Bach voor zijn zoon bedacht. Vader Bach liet het op de dominant eindigen, en daagde zo de spelers uit zelf een einde te improviseren. Organist Matthias Havinga denkt dat Bach zijn versie wel acceptabel zou vinden.

Orgel
Deze opname is gemaakt op het beroemde Müller-orgel in de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem. Het is een zeer bijzonder instrument uit 1738. Zowel Georg Friedrich Händel als Wolfgang Amadeus Mozart reisden naar Haarlem af om dit orgel te bespelen! Händel was erg gecharmeerd van het bijzondere Vox Humana-register. Het orgel telt ruim 5000 pijpen, verdeeld over 64 registers, en heeft drie manualen en pedaal.

BWV
598
Titel
Pedal-Exercitium
Instrument
orgel
Genre
orgelwerken
Jaartal
na 1725
Stad
Leipzig
Bijzonderheden
De compositie heeft een open einde.

Achtergrondvideo's

Organist Matthias Havinga

“In dit stuk nodigt Bach de organist uit om zelf een einde te improviseren.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    21 juli 2017
  • Opnamedatum
    21 september 2016
  • Locatie
    St.-Bavokerk, Haarlem
  • Organist
    Matthias Havinga
  • Orgel
    Christian Müller, 1738
  • Regie
    Bas Wielenga
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Audiomontage -en mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Bas Wielenga, Jeroen Simons
  • Licht
    Gregoor van de Kamp
  • Interview
    Onno van Ameijde, Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!