

Vater unser im Himmelreich
BWV 636 uitgevoerd door Matthias Havinga
Walburgiskerk, Zutphen
Achter de muziek
Blijf bidden
In deze orgelbewerking van het Onze Vader krijgt de zwaarmoedige melodie een extra moeizame lading
Het Onze Vader is het belangrijkste gebed in het christendom. Geen wonder, want het is het enige gebed dat rechtstreeks van Jezus zelf kwam. Luther verwerkte het gebed tot een koraal op rijm, Vater unser im Himmelreich. Deze berijming voegt één belangrijke bede toe: maak, Heer, dat ons gebed niet alleen uit onze mond, maar ook uit ons hart komt.
Bach bewerkte de koraalmelodie van Luther talloze malen: zeker vier keer voor orgel, maar ook in verschillende cantates en in de Johannes-Passion. Dit koraalvoorspel komt uit het Orgelbüchlein, een verzameling koraalvoorspelen die stammen uit de jaren 1712-1717. Bach had toen al enige jaren ervaring als organist in Arnstadt en Weimar. In het Orgelbüchlein vinden we Bachs orgelstijl in zijn eerste grote bloei.
In deze zetting heeft Bach gekozen voor een relatief eenvoudige en constante begeleiding. De vier stemmen spelen feitelijk een koraal, maar steeds is er één stem die van dat principe afwijkt en een figuur in zestiende noten speelt. Deze figuur reist voortdurend door het muzikale bouwsel terwijl de andere drie stemmen akkoorden blijven spelen. Het geeft de toch al zwaarmoedige melodie een extra moeizame lading. De boodschap is duidelijk: gebed is nodig, de goddelijke zegen komt de mens niet aanwaaien.
Orgelbüchlein, BWV 599-644
Bach begon al in zijn tijd als hoforganist in Weimar (1708-1714) een eerste collectie aan te leggen van koraalbewerkingen en koraalvoorspelen (composities op basis van lutherse kerkliederen). Deze waren bedoeld voor in de kerkdienst, de voorspelen als inleiding voor de gemeentezang. Blijkens de inhoudsopgave in Bachs manuscript had het een bundel met 164 composities moeten worden, maar het werden er uiteindelijk niet meer dan 46 (BWV 599-644). Die ordening, gecombineerd met de geringe lengte van de stukken, wijst erop dat Bach van plan is geweest een complete cyclus van koraalbewerkingen samen te stellen. Later, in zijn tijd in Köthen, voorzag hij de bundel van een titelpagina. Daarop staat: Orgel-Büchlein, Worinne einem anfahenden Organisten Anleitung gegeben wird, auff allerhand Arth einen Choral durchzuführen… (Orgelboekje, waarin een beginnend organist geleerd wordt een koraal op allerlei manieren te bewerken…). De verzameling bestemde hij dus toen pas als leerboek, wellicht om in 1722 te presenteren bij zijn sollicitatie voor de post van Thomascantor in Leipzig, waar hem een belangrijke onderwijstaak te wachten stond. De leerlingen zullen er een kluif aan gehad hebben, want in een notendop bevatten de voorspelen het complete gamma aan barokke klaviertechnieken.
- BWV
- 636
- Titel
- Vater unser im Himmelreich
- Instrument
- orgel
- Genre
- orgelwerken
- Serie
- Orgelbüchlein
- Jaartal
- ca. 1711-1713
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 20 maart 2025
-
- Opnamedatum
- 30 mei 2024
-
- Locatie
- Walburgiskerk, Zutphen
-
- Orgel
- Matthias Havinga
-
- Instrument
- Henrick Bader, 1639/1643
-
- Regie en beeldmontage
- Gijs Besseling
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Danny Noordanus, Manon Hoskens, Remco van Leest
-
- Grip
- Wouter Visser
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Lisanne Marlou de Kok
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!