Vater unser im Himmelreich
BWV 683 door Leo van Doeselaar
Waalse Kerk, Amsterdam
Achter de muziek
Een wonderlijk paar
Op een daverend en complex 'Onze Vader' volgt een dromerig gebed
Na de ‘canonische wurggreep’ van BWV 682, Bachs grote koraalbewerking van het Vater unser im Himmelreich met pedaal, is dit kleine werkje op dezelfde melodie als een frisse wind. Zonder enige opsmuk of onderbreking klinkt het lied in de bovenstem, begeleid door op en neer-lopende motieven en liggende noten die zo een helder akkoordschema maken. Al met al een heel ‘klassieke’ aanpak die lijkt op die van het (veel) oudere Orgelbüchlein. Dat lijkt te stroken met het idee dat deze bewerking al dateert uit Weimar en Bach erop teruggreep toen hij in 1739 koraalbewerkingen verzamelde voor het derde deel van zijn Clavier-Übung.
De loopjes vinden misschien hun oorsprong in de melodie op ‘und willst das beten von uns hab’n’ (‘u wilt dat wij bidden’) en inderdaad ademt de muziek in al z’n rechttoe-rechtaan eenvoud een sfeer van aandacht en bezinning.
Clavier-Übung
Bach publiceerde in Leipzig tussen 1731 en 1741 vier delen Clavier-Übung, een titel die Johann Kuhnau, zijn voorganger als Thomascantor, al eerder had gebruikt voor soortgelijke bundels met werk voor orgel en klavecimbel. De composities zijn zeer verschillend van aard en hebben, anders dan de titel doet vermoeden, een hoge moeilijkheidsgraad. Alle op dat moment gangbare stijlen, genres en technieken voor klavecimbel en orgel laat Bach de revue passeren, maar dan in de superieure vorm waar alleen hij het patent op had.
Clavier-Übung I (1731) bevat de zes partita's, BWV 825-830, Clavier-Übung II (1735) het Concerto nach italienischem Gusto, BWV 971 en de Ouverture nach französischer Art, BWV 831, en Clavier-Übung IV (1741) de Goldbergvariaties, BWV 988. Clavier-Übung III (1739) is als enige en omvangrijkste deel bestemd voor orgel en bevat voornamelijk koraalbewerkingen, dat wil zeggen orgelpreludes gebaseerd op Lutherse kerkliederen. Van ieder koraal maakte Bach twee versies: een voor groot orgel en een voor een kleiner orgeltype. De meeste koralen verwijzen naar de zes pijlers van de catechismus. Het is onduidelijk of Bach ze ook tijdens de dienst speelde, of dat hij er misschien voor eigen gebruik zijn muzikale ideeën in uitwerkte, zonder zicht op een publieke uitvoering.
- BWV
- 683
- Titel
- Vater unser im Himmelreich
- Instrument
- orgel
- Genre
- orgelwerken
- Serie
- Clavier-Übung III
- Jaartal
- publicatie in 1739
- Stad
- Weimar?/Leipzig
- Bijzonderheden
- De op dit koraal gebaseerde bewerking BWV 683a is niet van Bach zelf.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 17 april 2015
-
- Opnamedatum
- 23 juni 2014
-
- Locatie
- Waalse Kerk, Amsterdam
-
- Organist
- Leo van Doeselaar
-
- Orgel
- Christian Müller, 1734
-
- Productie
- Frank van der Weij
-
- Cameraregie
- Jan Van den Bossche
-
- Directors of photography
- Sal Kroonenberg, Ruben van den Broeke
-
- Grip
- Antoine Petiet
-
- Muziekproductie, montage en mix
- Holger Schlegel
-
- Beeldmontage
- Dylan Glyn Jones
-
- Kleurcorrectie
- Jef Grosfeld
-
- Productie-assistentie
- Marco Meijdam, Zoë de Wilde
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!