Prelude in b klein

Prelude in b klein

BWV 923 uitgevoerd door Jacques Ogg
in zijn huis in Bunde, Nederland

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Gevoelige noten

Een vroeg werk straalt door een waas van vragen

Is deze prelude wel af? Een cruciale vraag bij een blik op dit stuk uit Bachs tijd in Köthen, net voor hij als Thomascantor in Leipzig aan de slag ging. Wat te denken van de laatste 26 maten met alleen maar arpeggio’s? Zou Bach die reeks gebroken akkoorden als een soort schets hebben genoteerd om de muziek later in meer detail uit te werken? Besloot hij de uitvoerder vrij spel te geven? Of was hij domweg bezeten door het klankeffect? Raadselachtig!

Als we het slot met de arpeggio’s tellen als een aparte sectie, dan heeft deze prelude er drie. De eerste is een prachtig voorbeeld van een uitgeschreven improvisatie, gelijkaardig aan de veel bekendere Chromatische fantasie, BWV 903. Bach neemt ruim de tijd om het hele klavier en al zijn kleurnuances te verkennen, van hoog tot laag. Vervolgens gaat het tempo abrupt omhoog en sleuren snelle motiefjes je door het hele klankspectrum, links, rechts, links, rechts. De textuur verdikt ondertussen van twee naar vier stemmen, we bereiken een verrassende cadens… en dan dus die wonderlijke arpeggio’s. Iedere klavecinist doet ermee wat ze wil, ritmisch of vrij, golvend of meer gedefinieerd. Ook Jacques Ogg maakte zijn keuze.

Verschillende kopiisten verbonden deze prelude trouwens met de fuga BWV 951 op een thema van Albinoni, ook in b klein, een combinatie die je ook geregeld tegenkomt op cd, maar een idee dat niet van Bach lijkt te komen – en waar in Oggs woorden nog geen ‘prachtige proefschriften’ over zijn geschreven. De vroegste ons bekende bron plaatst de prelude bovendien direct achter een kopie van het eerste Wohltemperirte Clavier. Misschien als reservewerk?

BWV
923
Titel
Prelude in b klein
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
niet na 1725
Stad
Köthen

Achtergrondvideo's

Klavecinist Jacques Ogg

“Het is zulke geweldige expressieve muziek.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    21 oktober 2021
  • Opnamedatum
    10 maart 2018
  • Locatie
    Bunde, Nederland
  • Klavecinist
    Jacques Ogg
  • Klavecimbel
    Cristofori, ca. 1710
  • Regie
    Jan Van den Bossche
  • Muziekopname, -montage en -mix
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Camera en interview
    Gijs Besseling
  • Productie
    Marco Meijdam

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!