Concert in D groot

Concert in D groot

BWV 972 uitgevoerd door Richard Egarr
Rijksmuseum, Amsterdam

  • Menu
  • 1. [...]
  • 2. Larghetto
  • 3. Allegro

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Een eigen draai

Bach kon het niet laten om ook iets van zichzelf toe te voegen

Enthousiast kwam Johann Ernst van Saksen Weimar in 1713 terug uit Nederland. Hij had veel mooie muziek gehoord en ook een hoop nieuwe muziekuitgaves mee terug genomen naar Weimar. Johann Sebastian Bach, destijds 28, en in dienst van het hof in Weimar als hoforganist en kamermusicus, deelde zijn enthousiasme. Hij schreef, al dan niet in opdracht van Johann Ernst, een groot aantal concerten uit Italië om tot muziek voor orgel of klavecimbel. En als Bach iets omschreef, of eigenlijk om-werkte, dan kon hij het niet laten om er ook zijn eigen draai aan te geven. Zo ook bij dit Concert in D groot, een klavecimbelversie van Vivaldi’s Concert in D groot voor viool en orkest, RV 230 (het Negende concert uit Vivaldi’s bundel L’estro armonico). Zo legt klavecinist Richard Egarr bijvoorbeeld uit hoe Bach zorgde dat er ook een interessante partij kwam voor de linkerhand in het derde deel en hoe hij in het eerste deel zorgde dat een heel strijkorkest paste op één klavier en de muziek tegelijkertijd ook nog eens meer klavierachtig werd.

BWV
972
Titel
Concert in D groot
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
1713-14
Stad
Weimar
Bijzonderheden
Transcriptie van een concert van Vivaldi (RV 230)

Achtergrondvideo's

Klavecinist Richard Egarr

“Bach maakte geen 'simpele' transcripties, ook niet van dit oorspronkelijke soloconcert van Vivaldi. Hij voegt altijd iets nieuws, iets anders toe.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    17 september 2020
  • Opnamedatum
    11 mei 2018
  • Locatie
    Rijksmuseum, Amsterdam
  • Klavecinist
    Richard Egarr
  • Klavecimbel
    Johannes Ruckers, 1640
  • Regie en beeldmontage
    Bas Wielenga
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Ramon de Boer, Tim van der Voort, Bart Krimp
  • Licht
    Zen Bloot, Henry Rodgers
  • Camera-assistent/grip
    Robin Noort
  • Regieassistent
    Ferenc Soeteman
  • Settechniek
    Alex de Gier
  • Datahandling
    Kira Falticeau
  • Projectmanager videobrix
    Peter Hazenberg
  • Interview
    Onno van Ameijde, Marloes Biermans
  • Productie concert
    Imke Deters
  • Productie opname
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!