Cellosuite nr. 4 in Es groot
BWV 1010 uitgevoerd door Bruno Cocset
Koninklijk Theater Carré, Amsterdam
Achter de muziek
Peinzend en filosofisch
Een suite voor een cello met billen
Zes cellosuites, BWV 1007-1012
De Zes cellosuites van Johann Sebastian Bach behoren tot het Oude Testament van de celloliteratuur. Elke cellist die de muziek voor zich heeft, voelt meteen hoe vanzelfsprekend de noten rond de snaren van het instrument zijn gedrapeerd. Toch zijn er veel vragen en discussies over deze Suites a Violoncello Solo senza Basso. Schreef Bach de muziek wel echt (alleen) voor cello? Wanneer schreef hij deze muziek? Aan het hof van Köthen of al eerder?
De suites leggen een route af van eenvoud naar toenemende virtuositeit. De Vierde suite in Es groot is peinzend en filosofisch, zonder dat de stemming echt elegisch wordt. In de eerste drie suites kon de cellist relatief veel open snaren spelen. Dat zorgt voor een hoge resonantie; boventonen kunnen vrij klinken. Hier, in de Vierde suite, wordt de klank donkerder. De toonsoort Es groot schrijft drie mollen voor, waardoor de hoogste A-snaar meestal niet als losse snaar kan worden gespeeld.
Speciaal instrument
Cellist Bruno Cocset heeft een bijzondere band met deze suite. Het stuk staat bij cellisten bekend als weerbarstig door de toonsoort. Toen Bruno Cocset een opname van deze suite in een transcriptie voor klavecimbel door Gustav Leonhardt hoorde, snapte hij ineens hoe deze suite moest klinken. Voor zijn opname voor All of Bach ging Bruno Cocset op zoek naar het juiste instrument voor deze suite. Samen met cellobouwer Charles Riché, met wie hij vaker nauw samenwerkt, kwam Bruno Cocset uit op deze cello, met gewelfde onderkant en een rozet. In het interview legt hij uit wat dat doet voor de klank.
Locatie
Alle cellosuites nemen we op in een bijzondere locatie in Amsterdam. Deze opname werd gemaakt in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.
- BWV
- 1010
- Titel
- Cellosuite nr. 4 in Es groot
- Instrument
- cello
- Genre
- kamermuziek
- Serie
- Zes cellosuites
- Jaartal
- tussen 1717 en 1723
- Stad
- Köthen
Met steun van
Ammodo
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 28 oktober 2016
-
- Opnamedatum
- 27 juni 2016
-
- Locatie
- Koninklijk Theater Carré, Amsterdam
-
- Cellist
- Bruno Cocset
-
- Cello
- Charles Riché, Alpes de Haute Provence, 2009, naar 17de-eeuwse Italiaanse stijl
-
- Regie en montage
- Lucas van Woerkum
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
-
- Audiomontage en -mixage
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Remko Schnorr
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Focus pull
- Danny van Deventer
-
- Grip
- Bjorn Schumacher
-
- Datahandling
- Luuk Walschot
-
- Interview
- Onno van Ameijde
-
- Met dank aan
- Koninklijk Theater Carré
-
- Met steun van
- Ammodo
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!