Vioolsonate nr. 5 in f klein
BWV 1018 uitgevoerd door Shunske Sato en Diego Ares
Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam
Achter de muziek
Zingbare sonates
Bach blikt vooruit naar Mozart en kijkt terug naar Corelli
In 1774 merkte Carl Philipp Emanuel Bach over zijn vaders sonates voor viool en klavecimbel op dat deze nog steeds veel plezier gaven, “ondanks dat ze meer dan 50 jaar oud zijn”. In zijn tijd was het allerminst vanzelfsprekend dat muziek van een halve eeuw oud nog werd gespeeld. Zoals Carl Philipps opmerking suggereert schreef Bach deze sonates waarschijnlijk in zijn tijd in Köthen, rond 1717-1723. Hij bleef er echter nog zijn hele verdere leven aan schaven: een duidelijk teken dat hij deze werken zelf ook erg geslaagd vond.
Wat ook hielp om deze sonates aantrekkelijk te houden was hun bezetting. In plaats van de triosonate voor twee violen en basso continuo die aan het begin van de achttiende eeuw gangbaar was (denk Corelli), waren deze sonates voor toetsinstrument en één viool. Daarmee pasten ze ook in de tijd van Carl Philipp en later (denk de sonates voor piano en viool van Mozart). Toch ligt in sommige delen de oudere triosonatevorm nog dicht onder het oppervlak. In het tweede deel van deze sonate zou je je ook kunnen indenken dat de noten van de rechterhand van het klavecimbel door een tweede viool gespeeld zouden worden.
Carl Philipp schreef dat zijn vaders sonates “enige adagio’s” bevatten “die men vandaag de dag niet melodieuzer [sangbarer] zou kunnen schrijven”. Inderdaad zijn het vaak de langzame delen die, zowel in Carl Philipps tijd als de onze, het meest direct weten te beroeren. Ook deze sonate is daarvan een voorbeeld: het eerste deel is in feite een weemoedige aria voor viool: veel ‘zingbaarder’ dan dit kan haast niet.
- BWV
- 1018
- Titel
- Sonate voor klavecimbel en viool nr. 5 in f klein
- Instrument
- klavecimbel, viool
- Genre
- kamermuziek
- Serie
- Zes sonates (viool en klavecimbel)
- Jaartal
- 1717-1723
- Stad
- Köthen
Met steun van
Bert Terpstra en Hisako Morioka
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 9 december 2021
-
- Opnamedatum
- 4 november 2020
-
- Locatie
- Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam
-
- Viool
- Shunske Sato
-
- Klavecimbel
- Diego Ares
-
- Instrument
- Joel Katzman, 1991 naar Ruckers, 1638
-
- Regie, camera en licht
- Gijs Besseling
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Joeri Saal
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera, licht
- Danny Noordanus
-
- Datahandling
- Stefan Ebels
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- Bert Terpstra en Hisako Morioka
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!