Vioolsonate nr. 5 in f klein

Vioolsonate nr. 5 in f klein

BWV 1018 uitgevoerd door Shunske Sato en Diego Ares
Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam

  • Menu
  • 1. Largo
  • 2. Allegro
  • 3. Adagio
  • 4. Vivace

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Zingbare sonates

Bach blikt vooruit naar Mozart en kijkt terug naar Corelli

In 1774 merkte Carl Philipp Emanuel Bach over zijn vaders sonates voor viool en klavecimbel op dat deze nog steeds veel plezier gaven, “ondanks dat ze meer dan 50 jaar oud zijn”. In zijn tijd was het allerminst vanzelfsprekend dat muziek van een halve eeuw oud nog werd gespeeld. Zoals Carl Philipps opmerking suggereert schreef Bach deze sonates waarschijnlijk in zijn tijd in Köthen, rond 1717-1723. Hij bleef er echter nog zijn hele verdere leven aan schaven: een duidelijk teken dat hij deze werken zelf ook erg geslaagd vond.

Wat ook hielp om deze sonates aantrekkelijk te houden was hun bezetting. In plaats van de triosonate voor twee violen en basso continuo die aan het begin van de achttiende eeuw gangbaar was (denk Corelli), waren deze sonates voor toetsinstrument en één viool. Daarmee pasten ze ook in de tijd van Carl Philipp en later (denk de sonates voor piano en viool van Mozart). Toch ligt in sommige delen de oudere triosonatevorm nog dicht onder het oppervlak. In het tweede deel van deze sonate zou je je ook kunnen indenken dat de noten van de rechterhand van het klavecimbel door een tweede viool gespeeld zouden worden.

Carl Philipp schreef dat zijn vaders sonates “enige adagio’s” bevatten “die men vandaag de dag niet melodieuzer [sangbarer] zou kunnen schrijven”. Inderdaad zijn het vaak de langzame delen die, zowel in Carl Philipps tijd als de onze, het meest direct weten te beroeren. Ook deze sonate is daarvan een voorbeeld: het eerste deel is in feite een weemoedige aria voor viool: veel ‘zingbaarder’ dan dit kan haast niet.

BWV
1018
Titel
Sonate voor klavecimbel en viool nr. 5 in f klein
Instrument
klavecimbel, viool
Genre
kamermuziek
Serie
Zes sonates (viool en klavecimbel)
Jaartal
1717-1723
Stad
Köthen

Met steun van

Bert Terpstra en Hisako Morioka

Achtergrondvideo's

Shunske Sato en Pieter Affourtit

“Wat zijn de verschillen tussen de moderne en barokviool en -stok?”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    9 december 2021
  • Opnamedatum
    4 november 2020
  • Locatie
    Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam
  • Viool
    Shunske Sato
  • Klavecimbel
    Diego Ares
  • Instrument
    Joel Katzman, 1991 naar Ruckers, 1638
  • Regie, camera en licht
    Gijs Besseling
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Joeri Saal
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera, licht
    Danny Noordanus
  • Datahandling
    Stefan Ebels
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh
  • Met steun van
    Bert Terpstra en Hisako Morioka

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!