Nun komm, der Heiden Heiland

Nun komm, der Heiden Heiland

BWV 62 uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Jos van Veldhoven
Waalse Kerk, Amsterdam

  • Menu
  • 1. Nun komm (Chor)
  • 2. Bewundert, o Menschen (Arie)
  • 3. So geht aus (Rezitativ)
  • 4. Streite, siege, starker Held! (Arie)
  • 5. Wir ehren (Rezitativ)
  • 6. Lob sei Gott (Choral)

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Teksten
Teksten
Credits
Credits

Ingetogen feestelijkheid

In deze adventscantate zet Bach de strijdbaarheid en kwetsbaarheid van de Messias naast elkaar

Het feestelijke begin van het kerkelijk jaar op de eerste zondag van Advent had voor de Lutheranen een hoopvol karakter – het was immers bijna Kerst. Tegelijkertijd leidde deze zondag een periode van soberheid en bezinning in, die duurde tot Eerste Kerstdag. Bach geeft de enthousiaste en verwachtingsvolle opening van deze cantate dan ook een bescheiden orkestratie; de feestelijke pauken en trompetten worden bewaard voor de geboorte. Wel wordt de koraalmelodie, die klinkt in de sopraan, ondersteund door een hoorn. De tekst van de cantate is ontleend aan Luthers in die tijd overbekende adventskoraal Nun komm, der Heiden Heiland. Het eerste en het laatste deel volgen letterlijk Luthers tekst, de middendelen zijn erop gebaseerd.
Een omvangrijke tenoraria in een dansend ritme onderstreept de aardse vreugde voor de aanstaande geboorte. Bach zet de strijdbaarheid en kwetsbaarheid van de Messias tegenover elkaar. De bas zingt een strijdlustige aria, waarbij de strijkers in een vurig unisono met het continuo meespelen. Deze oorlogstaal wordt echter direct verzacht met een recitatief waarin de sopraan en alt hand in hand verlegen de kribbe naderen.

Bach vermeldde op zijn partituur alle elementen uit de dienst op de eerste adventszondag in Leipzig. Wanneer de organist moest spelen en wat, wanneer er gelezen en gebeden werd, wanneer de cantate kwam etcetera. Hij deed dat ook al op zijn partituur van BWV 61, ook een cantate voor de eerste adventszondag. Daar leek het logisch, hij schreef dat stuk in Weimar en het was de eerste adventscantate die hij in Leipzig uitvoerde. Het zou in dat geval dus goed als geheugensteuntje voor hemzelf bedoeld kunnen zijn. Een jaar later was hij inmiddels al helemaal ingeburgerd in de Leipzigse liturgie en het lijkt dus niet waarschijnlijk dat hij toen weer zo’n geheugensteuntje nodig had. Mogelijk is de opsomming bedoeld voor een vervanger die orgel speelde en dirigeerde terwijl Bach afwezig was. Dat zou bijvoorbeeld gespeeld kunnen hebben bij een heruitvoering van de cantate in 1736, toen Bach in Dresden was als net nieuw benoemde hofcomponist om een orgelconcert te geven in de Frauenkirche. 

BWV
62
Titel
Nun komm, der Heiden Heiland
Instrument
alt, bas, sopraan, tenor
Genre
cantates
Jaartal
1724
Stad
Leipzig
Tekstdichter
Gebaseerd op Luthers adventskoraal 'Nun komm, der Heiden Heiland', 1524 - eerste en laatste deel letterlijk, rest bewerkt door onbekende tekstdichter.
Bestemming
eerste zondag van de Advent
Eerste uitvoering
3 december 1724, heruitvoering in de jaren 1732-35 en 1736?

Achtergrondvideo's

Dirigent Jos van Veldhoven

“Jos van Veldhoven over de sfeerimpressie aan het begin van deze cantate.”

Bas Peter Harvey

“Bas Peter Harvey over de strijdlustige aria Streite, siege, starker Held!.”

Teksten

Origineel

1. Chor
Nun komm, der Heiden Heiland,
der Jungfrauen Kind erkannt,
des sich wundert alle Welt,
Gott solch Geburt ihm bestellt.

2. Arie (Tenor)
Bewundert, o Menschen, dies grosse Geheimnis:
der höchste Beherrscher erscheinet der Welt.
Hier werden die Schätze des Himmels entdecket,
hier wird uns ein göttliches Manna bestellt,
o Wunder! die Keuschheit wird gar nicht beflecket.

3. Rezitativ (Bass)
So geht aus Gottes Herrlichkeit und Thron
sein eingeborner Sohn.
Der Held aus Juda bricht herein,
den Weg mit Freudigkeit zu laufen
und uns Gefallne zu erkaufen.
O heller Glanz, o wunderbarer Segensschein!

4. Arie (Bass)
Streite, siege, starker Held!
Sei vor uns im Fleische kräftig!
Sei geschäftig,
das Vermögen in uns Schwachen
stark zu machen!

5. Rezitativ (Sopran, Alt)
Wir ehren diese Herrlichkeit
und nahen nun zu deiner Krippen
und preisen mit erfreuten Lippen,
was du uns zubereit';
die Dunkelheit verstört' uns nicht
und sahen dein unendlich Licht.

6. Choral
Lob sei Gott, dem Vater, g'ton,
lob sei Gott, sein'm eingen Sohn,
lob sei Gott, dem Heilgen Geist,
immer und in Ewigkeit!

Vertaling

1. Koor
Kom nu, verlosser van de volkeren,
erkend als kind van de maagd,
over wie iedereen zich verwondert
dat God hem zo geboren heeft laten worden.

2. Aria (tenor)
Bewonder, o mensen, dit grote geheim:
de hoogste heerser verschijnt aan de wereld.
Hier worden de schatten van de hemel geopenbaard,
hier wordt ons een goddelijk manna geschonken,
o wonder, de kuisheid wordt helemaal niet bevlekt.

3. Recitatief (bas)
Zo verlaat zijn eniggeboren zoon
Gods heerlijkheid en troon.
De held uit Juda verschijnt
om vol vreugde zijn weg te gaan
en ons, gevallenen, vrij te kopen.
O helder licht, o wonderbaarlijke zegenglans!

4. Aria (bas)
Strijd en overwin, sterke held!
Wees voor ons krachtig in het vlees.
Werk eraan
om de kracht in ons, zwakke mensen,
sterk te maken.

5. Recitatief (sopraan, alt)
Wij eren deze luister
en gaan nu naar uw kribbe
en prijzen met verheugde lippen
wat u ons hebt geschonken;
de duisternis heeft ons niet in verwarring gebracht,
en wij hebben uw oneindige licht gezien.

6. Koraal
Ere zij God de Vader,
ere zij God, zijn enige Zoon,
ere zij God, de Heilige Geest,
altijd en tot in eeuwigheid.

vertaling © Ria van Hengel

Credits

  • Publicatiedatum
    5 december 2014
  • Opnamedatum
    30 november 2013
  • Locatie
    Waalse Kerk, Amsterdam
  • Dirigent
    Jos van Veldhoven
  • Sopraan
    Zsuzsi Tóth
  • Alt
    Barnabás Hegyi
  • Tenor
    Nicholas Mulroy
  • Bas
    Peter Harvey
  • Ripiënisten sopraan
    Lauren Armishaw, Annelies Brants
  • Ripiënisten alt
    Victoria Cassano McDonald, Elsbeth Gerritsen
  • Ripiënisten tenor
    Robert Buckland, João Moreira
  • Ripiënisten bas
    Jelle Draijer, Lionel Meunier
  • Viool 1
    Shunske Sato, Anneke van Haaften, Annelies van der Vegt
  • Viool 2
    Sayuri Yamagata, Paulien Kostense, Lidewij van der Voort
  • Altviool
    Staas Swierstra, Esther van der Eijk
  • Cello
    Lucia Swarts, Richte van der Meer
  • Contrabas
    Maggie Urquhart
  • Hobo
    Frank de Bruine, Peter Frankenberg
  • Fagot
    Benny Aghassi
  • Hoorn
    Erwin Wieringa
  • Klavecimbel
    Siebe Henstra
  • Kistorgel
    Pieter-Jan Belder
  • Groot orgel
    Leo van Doeselaar
  • Registrant
    Paul Meerwijk
  • Productie concert
    Marco Meijdam, Imke Deters
  • Productie
    Frank van der Weij
  • Cameraregie
    Lucas van Woerkum
  • Director of photography
    Sal Kroonenberg
  • Camera
    Sal Kroonenberg, Jorrit Garretsen, Robert Berger, Benjamin Sparschuh
  • Montage
    Lucas van Woerkum, Frank van der Weij
  • Muziekopname
    Leo de Klerk
  • Licht
    Alban Riphagen
  • Productie-assistentie
    Zoë de Wilde
  • Partituurcoaching
    Jan Van den Bossche
  • Make up
    Marloes Bovenlander, Jamila el Bouch
  • Camera-assistent
    Chris Tjong Ayong
  • Assistent muziekregisseur
    Menno van Delft
  • Geluids-assistenten
    Jaap van Stenis, Jaap Firet, Bobby Verbakel, Luuk Hoogstraten
  • Muziekmontage en –mixage
    Leo de Klerk, Frank van der Weij
  • Muziekmontage assistent
    Martijn Snoeren
  • Interviews
    Onno van Ameijde
  • Kleurcorrectie
    Jef Grosfeld
  • Met dank aan
    Nienke Meuleman

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!