Nun komm, der Heiden Heiland
BWV 661 uitgevoerd door Leo van Doeselaar
Waalse Kerk, Amsterdam
Achter de muziek
Licht in de wereld
In de finale van de 'Nun komm, der Heiden Heiland'-trilogie laat Bach het licht van alle kanten schijnen
Om zijn trilogie over het koraal Nun komm, der Heiden Heiland af te sluiten, kon Bach niet anders dan stralen – ook al omdat het orgel na de eerste adventszondag een tijdje moest zwijgen. Na een stille bewerking (BWV 659) en een nogal getormenteerde (BWV 660), is het hoopvolle verhaal met deze juichende versie als het ware af. En zoals vaker bij Bachs trilogieën klinkt het koraal hier in de bas, als fundament van een luid plenum. Het drieluik vormt in al zijn variatie zo’n mooie eenheid dat Bach-leerling Johann Christian Kittel het in zijn eigen lessen als voorbeeld gebruikte, en hij was ongetwijfeld niet de enige.
Voordat de bas in volle glorie de melodie inzet, bouwt Bach een afwisselende fuga. De contouren van de koraalmelodie vallen nog net te herkennen in het thema, dat op twee manieren terug blijft komen: rectus (‘gewoon’) en inversus (in omkering, alle stappen die in de oorspronkelijke melodie omhoog gaan, gaan nu naar beneden en omgekeerd). Net na de tweede koraalfrase gebeurt dat voor het eerst, gevolgd door een herneming van eerder materiaal, nu óók ‘ondersteboven’). Boven de laatste zin van het koraal klinken de ‘rechte’ en omgekeerde versie van het thema zelfs tegelijk, misschien wel om het licht in de tekst ‘Der Glaub’ bleibt immer im Schein’ uit te beelden.
18 Choräle/Leipziger Choräle, BWV 651-668
In de laatste tien jaar van zijn leven verzamelde en vervolmaakte Bach een reeks koraalbewerkingen, vermoedelijk met het plan ze, net als het derde deel van de Clavier-Übung in 1739, in druk te laten verschijnen. Het gaat om een selectie van zijn composities uit veel vroegere jaren, toen hij in Weimar, Arnstadt en Mühlhausen als organist werkzaam was. De verzameling werd bekend onder de noemer 18 Choräle of Leipziger Choräle. Overigens is 18 koralen een misleidende titel. De set bevatte oorspronkelijk 17 stukken. Het achttiende, Vor deinen Thron tret ich (BWV 668), is later aan Bachs manuscript toegevoegd.
- BWV
- 661
- Titel
- Nun komm, der Heiden Heiland
- Instrument
- orgel
- Genre
- orgelwerken
- Serie
- 18 Choräle (orgel)
- Jaartal
- eerste versie (BWV 661a) in handschrift 1714-17, handschrift BWV 661 1739-42
- Stad
- Weimar/Leipzig
- Bijzonderheden
- BWV 661a is een vroegere versie met een iets andere notatie.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 16 januari 2015
-
- Opnamedatum
- 23 juni 2014
-
- Locatie
- Waalse Kerk, Amsterdam
-
- Organist
- Leo van Doeselaar
-
- Orgel
- Christian Müller, 1734
-
- Productie
- Frank van der Weij
-
- Cameraregie
- Jan Van den Bossche
-
- Directors of photography
- Sal Kroonenberg, Ruben van den Broeke
-
- Grip
- Antoine Petiet
-
- Muziekproductie, montage en mix
- Holger Schlegel
-
- Beeldmontage
- Dylan Glyn Jones
-
- Kleurcorrectie
- Jef Grosfeld
-
- Productie-assistentie
- Marco Meijdam, Zoë de Wilde
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!