Christ, unser Herr, zum Jordan kam
BWV 684 uitgevoerd door Reitze Smits
Lutherse Kerk, Den Haag
Achter de muziek
Loutering door het water
Na de doop volgt een nieuw leven, en dat is reden tot vreugde.
Deze koraalbewerking loopt over van opgewektheid. Luthers hymne ‘Christ, unser Herr, zum Jordan kam’ is er dan ook een met een bijzondere belofte: die van een nieuw leven. Christus is in de Jordaan gedoopt door Johannes en doopt ons om onze zonden af te wassen. Maar het doopwater is niet zomaar water: het is gekleurd met het bloed van Christus. Door het water van de dood wordt de dopeling in Christus herboren. Terwijl in het pedaal de koraalmelodie in lange notenwaarden klinkt, kabbelt het rivierwater in snelle nootjes lustig over twee klavieren heen en weer, zonder ergens door de wal gekeerd te worden. In de vierstemmige uitwerking zitten veel vraag- en antwoordspelletjes tussen de drie hoogste partijen, die de zorgeloze saamhorigheid van de gelouterden nog eens benadrukken.
Clavier-Übung
Bach publiceerde in Leipzig tussen 1731 en 1741 vier delen Clavier-Übung, een titel die Johann Kuhnau, zijn voorganger als Thomascantor, al eerder had gebruikt voor soortgelijke bundels met werk voor orgel en klavecimbel. De composities zijn zeer verschillend van aard en hebben, anders dan de titel doet vermoeden, een hoge moeilijkheidsgraad. Alle op dat moment gangbare stijlen, genres en technieken voor klavecimbel en orgel laat Bach de revue passeren, maar dan in de superieure vorm waar alleen hij het patent op had.
Clavier-Übung I (1731) bevat de zes partita's, BWV 825-830, Clavier-Übung II (1735) het Concerto nach italienischem Gusto, BWV 971 en de Ouverture nach französischer Art, BWV 831, en Clavier-Übung IV (1741) de Goldbergvariaties, BWV 988. Clavier-Übung III (1739) is als enige en omvangrijkste deel bestemd voor orgel en bevat voornamelijk koraalbewerkingen, dat wil zeggen orgelpreludes gebaseerd op Lutherse kerkliederen. Van ieder koraal maakte Bach twee versies: een voor groot orgel en een voor een kleiner orgeltype. De meeste koralen verwijzen naar de zes pijlers van de catechismus. Het is onduidelijk of Bach ze ook tijdens de dienst speelde, of dat hij er misschien voor eigen gebruik zijn muzikale ideeën in uitwerkte, zonder zicht op een publieke uitvoering.
- BWV
- 684
- Titel
- Christ, unser Herr, zum Jordan kam
- Instrument
- orgel
- Genre
- orgelwerken
- Serie
- Clavier-Übung III
- Jaartal
- 1739
- Stad
- Leipzig
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 25 juli 2014
-
- Opnamedatum
- 28 november 2013
-
- Locatie
- Lutherse Kerk, Den Haag
-
- Organist
- Reitze Smits
-
- Registrant
- Arjan de Vos
-
- Orgel
- Johann Heinrich Hartmann Bätz, 1762
-
- Productie
- Frank van der Weij
-
- Cameraregie
- Jan Van den Bossche
-
- Directors of photography
- Jorrit Garretsen, Sal Kroonenberg
-
- Muziekproductie, montage & mix
- Holger Schlegel
-
- Beeldmontage
- Dylan Glyn Jones
-
- Kleurcorrectie
- Martijn de Haas
-
- Productie-assistentie
- Imke Deters, Zoë de Wilde
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!