Prelude en fuga in a klein
BWV 894 uitgevoerd door Menno van Delft
Concertgebouw, Amsterdam
Achter de muziek
Spectaculaire virtuositeit
Bach biedt vermaak voor prinsen en hovelingen, maar wel met een subversief glimlachje
Bach was, zeker aan de grote hoven zoals Dresden en Berlijn, vooral bekend om zijn vingervlugge klavecimbelspel en improvisatietalent. Wat en hoe hij precies speelde weten niet, maar een werk als dit geeft een idee. Bach laat hier de speler “voortdurend op het instrument op en neer lopen of springen”. En precies zo karakteriseerde biograaf Johann Nikolaus Forkel Bachs jeugdwerken in 1802. En ook op een later werk als deze Prelude en fuga in a klein is die omschrijving goed van toepassing.
Bachs echte improvisaties zijn uiteraard verdwenen, maar werken zoals deze komen in de buurt van hoe ze hebben geklonken. Dit soort composities zijn niet altijd de meest subtiele. Want zoals altijd in Bachs tijd werd de muzikale stijl aangepast aan de locatie en gelegenheid. En het vermaak van prinsen en hovelingen bestond nu eenmaal deels uit muzikale wedstrijdjes, uitdagingen, en spectaculaire virtuositeit. Bach bleef Bach natuurlijk, en het stuk hier is formeel een prelude en fuga, maar in feite klinkt BWV 894 als een virtuoos concert waaruit het langzame middendeel is verdwenen. In de prelude wordt de openingsmelodie afgewisseld met steeds virtuozere passages. Daarna gaat de fuga zonder oponthoud verder met het “eeuwig lopen en springen”. Bijna alsof Bach de vraag naar spektakel beantwoordt door, met een subversief glimlachje, dan maar alle rust weg te nemen.
- BWV
- 894
- Titel
- Prelude en fuga in a klein
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Jaartal
- 1715-1725
- Stad
- Weimar/Köthen/Leipzig
- Bijzonderheden
- Zowel de prelude als de fuga gebruikte Bach later voor zijn Tripelconcert, BWV 1044.
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 15 april 2016
-
- Opnamedatum
- 17 oktober 2015
-
- Locatie
- Concertgebouw, Amsterdam
-
- Klavecinist
- Menno van Delft
-
- Klavecimbel
- Geert Karman after J.H. Gräbner, 1774
-
- Beeldregie en montage
- Dick Kuijs
-
- Muziekproductie, montage en mix
- Everett Porter
-
- Camera
- Martine Rozema, Caroline Nutbey
-
- Camera-assistent
- Marijn Kooy
-
- Licht
- Tim Groot
-
- Interview
- Gijs Besseling, Kasper Koudenburg
-
- Productie concert
- Imke Deters
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!