Fluitsonate in e klein

• 4. Allegro

Achter de muziek

Verhaal

Een fluitsonate als een tango

In deze fluitsonate geeft Bach ruim baan aan de continuopartij

De dwarsfluit, of traverso, was voor Bach een relatief nieuw instrument. In zijn jonge jaren was de blokfluit nog steeds geliefder. Pas toen Bach halverwege de dertig naar Leipzig trok, had de dwarsfluit de blokfluit bijna helemaal vervangen. Vanaf dat punt komt de blokfluit slechts nog als speciaal effect aan bod.

Van deze sonate in e klein hebben we helaas alleen een kopie over, gemaakt door Bachs collega Johann Kellner. Bach buit hier de delicate, zachte klankkleur van de traverso uit, maar geeft ook bijzonder veel aandacht aan de bas- of continuopartij. Op veel punten zijn de gesprekspartners even interessant. Je kunt het stuk dus in plaats van een fluitsonate beter beschouwen als een duet voor traverso en basso continuo (begeleidende baspartij met akkoorden, red.).

Zoals veel sonates uit Bachs tijd volgt Bach hier het schema langzaam-snel-langzaam-snel. De langzame delen drukken allebei een lyrisch-weemoedige stemming uit. Het openende Adagio ma non tanto staat vol zuchtmotieven: de fluit blijft telkens even hangen op een dissonant. De snelle gedeeltes zijn juist opgewekt, zij het met een wat rusteloze energie. In het tweede deel, een opgewekte fuga voor twee stemmen, komt de continuopartij veel naar voren, en speelt juist de fluit vaak een begeleidende partij terwijl de continuo 'soleert'. In het Andante geeft de continuo dan weer ruim baan aan de fluit, die onbevangen, bijna geïmproviseerde lange lijnen uitspint. Het afsluitende Allegro pakt de energie van het tweede deel weer op, nu met een gepassioneerde insteek. Korte, ritmische motiefjes worden uitgewisseld, om beurten in de fluit en de bas. Op momenten lijkt het bijna een tango — de fluit en bas danspartners die elkaar afwisselend aantrekken en afstoten, liefhebben en naar het leven staan.

BWV
Titel
Sonate voor traverso en basso continuo in e klein
Instrument
viola da gamba, klavecimbel, traverso
Genre

• Ter herinnering aan
    zijn moeder Carla Giesen, supporter van All of Bach tot en met haar 99ste

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!