'Brandenburgs' concert nr. 1 in F groot

'Brandenburgs' concert nr. 1 in F groot

BWV 1046 uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Bojan Čičić
TivoliVredenburg, Utrecht

  • Menu
  • 1. [...]
  • 2. Adagio
  • 3. Allegro
  • 4. Menuet
  • 5. Trio
  • Menuet (reprise)
  • 6. Polonaise
  • Menuet (reprise)
  • 7. Trio
  • Menuet (reprise)

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Opwindende driestrijd

Virtuoos van Italiaans concerto grosso naar Franse suite

Als je het imposante titelblad van de ‘Brandenburgse’ concerten omslaat, schallen meteen twee jachthoorns dwars door de rest van de muziek - en ze blazen: allemaal verzamelen! Bach laat zijn muziek opzettelijk door de koppige hoorns verstoren: luister hoe ze met bravoure drie-tegen-vier spelen, en zelfs clashen met de harmonie. Opwindend, zeker, maar hoorns waren tegelijk een statussymbool, want koperblazers verdienden een waar sterrensalaris. Lang niet elke vorst kon zich zulke luxe veroorloven, maar dat was nou net een probleem waaraan Bachs opdrachtgever Christian Ludwig van Brandenburg geen seconde hoefde te denken.

Bach zet drie ‘koren’ tegenover elkaar: behalve de twee hoorns speelt een groep van drie hobo’s en fagot tegenover de strijkers. Die setup leidde bij minstens één Bachonderzoeker tot de sociologische conclusie dat hier de aristocratie (militaristische hoorns) wordt uitgespeeld tegen het hof (elegante strijkers) en het volk (stadsblazers). Hoe het ook zij, áls de aristocratie zich al boven de meute wilde plaatsen, dan voegt ze zich in het eerste deel gaandeweg netjes in het muzikale gelid. Bach speelt de groepen in steeds wisselende combinaties tegen elkaar uit, wat echte connaisseursmuziek oplevert.

In de volgende delen worden de solo’s eerlijk verdeeld tussen de hobo, de verzamelde basinstrumenten, en de violino piccolo, een instrument dat een terts hoger gestemd staat dan de normale viool. Hier zijn we helemaal bij het Italiaanse concerto grosso, waarin solo-instrumenten zich virtuoos onderscheiden van de massa. En dan vooral in het derde deel, waar de vioolsolist het onderste uit de kan mag halen. Maar daarna kiest Bach stilistisch een andere weg: hij voegt een vierde deel toe, een suite van dansen uit de Franse, Duitse en Poolse tradities. Minder virtuoos, niet altijd even hoffelijk en elegant, maar met des te meer karakter, waarbij het openingsmenuet als een soort refrein werkt.

'Brandenburgse' concerten, BWV 1046-1051 
In maart 1721 zond Bach vanuit Köthen een handschrift getiteld “zes concerten met verscheidene instrumenten” (“Six concerts avec plusieurs instruments”) naar Berlijn, met een opdracht aan Christian Ludwig (1677-1734), markgraaf van Brandenburg-Schwedt. In het voorwoord verklaarde Bach dat hij “een paar jaar eerder” voor de markgraaf had gemusiceerd, en toentertijd had beloofd “enige van zijn composities” op te sturen. Dat was waarschijnlijk tijdens een bezoek aan Berlijn in maart 1719, toen Bach naar de Pruisische hoofdstad was afgereisd om een nieuw klavecimbel voor het hof in Köthen in ontvangst te nemen. De muziek die hij een paar jaar later aan de markgraaf stuurde – later bekend geworden als de 'Brandenburgse' Concerten – is Bachs ultieme kijk op het belangrijkste grootschalige instrumentale genre van zijn tijd: het concert.

Het gaat bij een concert vrijwel altijd om een (combinatie van) solo-instrument(en) en een ensemble. Het centrale idee is de afwisseling tussen één of meerdere solisten en het gehele ensemble in een soort speelse competitie. In de zes 'Brandenburgse' Concerten verkent Bach alle uithoeken van dit genre in zowel bezetting als de manier waarop hij de vorm naar zijn hand zet: alle algemeen gebruikte strijk- en blaasinstrumenten en het klavecimbel passeren solistisch de revue, de muzikale vormen reiken van hofdansen tot bijna-fuga’s, en de relatie tussen de solo- en tutti-instrumenten is steeds weer anders. Zo bieden de zes concerten samen een virtuoze staalkaart van het concert in de Barok.

BWV
1046
Titel
Concert in F groot
Bijnaam
Eerste ‘Brandenburgs’ concert
Genre
orkestwerken
Serie
Brandenburgse concerten
Jaartal
1719-1720
Stad
Köthen (maar misschien al eerder in Weimar)
Bestemming
In 1721 opgedragen aan markgraaf Christian Ludwig van Brandenburg

Achtergrondvideo's

Musici over Brandenburgse concerten

“In de Brandenburgse concerten is er een zekere gelijkheid tussen strijkers, koperblazers en houtblazers. Iedereen is belangrijk.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    28 november 2024
  • Opnamedatum
    4 oktober 2023
  • Locatie
    TivoliVredenburg, Utrecht
  • Viool en leiding
    Bojan Čičić
  • Viool 1
    Lidewij van der Voort
  • Viool 2
    Pieter Affourtit
  • Altviool
    Femke Huizinga
  • Cello
    Lucia Swarts
  • Contrabas
    Hen Goldsobel
  • Fagot
    Benny Aghassi
  • Hobo
    Rodrigo López Paz, Katharina Verhaar, Pedro Castro
  • Hoorn
    Bart Aerbeydt, Milo Maestri
  • Klavecimbel
    Siebe Henstra
  • Regie en beeldmontage
    Bas Wielenga
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee, Lilita Dunska, Chris Everts
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Onno van Ameijde, Rieks Soepenberg, Carrien Dijkstra, Martine Rozema
  • Camera-assistent
    Merijn Stojansek
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Regie-assistent
    Ferenc Soeteman
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie concert
    Stephan Esmeijer
  • Productie opname
    Wietske Hovingh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!