Vioolconcert in d klein
BWV 1052R uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Shunske Sato
Stadsgehoorzaal, Leiden
Achter de muziek
De vele levens van een meesterwerk
Terug in de tijd naar de bron van een klavecimbelconcert
Stelt u zich Bachs opwinding voor toen Vivaldi’s beroemde vioolconcerten eindelijk Thüringen hadden bereikt. Zelf violist, en blijkbaar een van de betere, moet hij intuïtief het potentieel van het modieuze genre hebben gezien. Hij besloot zelf te experimenteren én te verbluffen. Want dit violistische wonder – het Vioolconcert in d klein – werd technisch meteen zo uitdagend dat maar weinig solisten het aankonden. Te weinig wellicht, er is geen snipper bewaard van gebleven… Het concert dat u hier hoort, is een moderne reconstructie, gebaseerd op een klavecimbelconcert dat Bach veel later schreef, maar waarvan wordt vermoed dat de oervorm een vioolconcert is. Hadden Bachs kinderen en studenten, toetsenmannen, misschien geen interesse in een ‘onspeelbaar’ vioolstuk?
Voortdurend actueel paste de praktische Bach zich soepel aan zijn omstandigheden aan, die daarbij indien mogelijk soms successen uit het verleden hernam. Ideeën te over hoe een uitdagend vioolconcert tot klavecimbelconcert werd. Allereerst kunnen we denken aan het Leipziger Collegium Musicum, waar Bach vaak op klavecimbel soleerde, of aan een bezoek aan Dresden, waar hij ongetwijfeld muzikaal wilde uitpakken. Musicoloog Christoph Wolff vermoedt dan weer een orgelversie, die Bach in 1724 gespeeld kan hebben in Dresden. Dat zou gemakkelijk verklaren hoe enkele delen uit dit concert enkele jaren later opduiken in cantates BWV 146 en BWV 188. En dan zijn er nog stemmen die de bewerking (of zelfs het werk zelf) afschrijven als niet van Bach!
Hoe het ook zij, Bach was duidelijk trots op deze muziek. De uiteindelijke klavierversie uit 1738, bewaard in een door Bach zelf geschreven partituur, opent een set van concerten. Deze is op dezelfde leest geschoeid als allerlei klavierbundels die Bach in de herfst van zijn leven samenstelde, bedoeld om zijn werk te bewaren voor het nageslacht en wellicht ook gemaakt met het oog op de markt.
- BWV
- 1052r-II
- Titel
- Vioolconcert in d klein (reconstructie)
- Instrument
- viool
- Genre
- orkestwerken
- Jaartal
- onbekend
- Stad
- onbekend
- Bijzonderheden
- Dit is een reconstructie van de vermoedelijke oervorm van het klavecimbelconcert in d klein, BWV 1052. Het eerste en tweede deel van dit concert gebruikte Bach ook in de cantate Wir müssen durch viel Trübsal, BWV 146.
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 13 april 2023
-
- Opnamedatum
- 6 december 2019
-
- Locatie
- Stadsgehoorzaal, Leiden
-
- Viool en leiding
- Shunske Sato
-
- Viool 1
- Anneke van Haaften
-
- Viool 2
- Pieter Affourtit
-
- Altviool
- Manuel Visser
-
- Cello
- Lucia Swarts
-
- Contrabas
- Hen Goldsobel
-
- Klavecimbel
- Siebe Henstra
-
- Regie
- Gerbrand van Oudenaarden
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Alex de Waal, Dagmar Scheeres, Martin van den Brink
-
- Licht
- Zen Bloot
-
- Regieassistent
- Ferenc Soeteman
-
- Beeldmontage
- Bas Wielenga
-
- Shading
- Wouter van Teerling
-
- Techniek
- Mart van Bree
-
- Productie concert
- Imke Deters
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh
Vioolconcert in d klein (reconstructie)
Van het Vioolconcert in d klein (reconstructie) zijn twee versies opgenomen voor All of Bach. Bekijk hier beide versies.
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!