Prelude en fuga in D groot
BWV 532 uitgevoerd door Leo van Doeselaar
Walburgiskerk, Zutphen
Achter de muziek
Jeugdige bravoure
Ambitieus monument voor de Duitse orgelkunst
In de eerste fase van zijn carrière werkte Bach vooral als organist. Eerst waren er de vier vormende jaren in Arnstadt. Daarop volgde Mühlhausen - kort maar krachtig - waar de jonge klavierleeuw niet alleen volop muziek maakte maar ook een grondige modernisering van het orgel inzette. En toen kwam zijn vaste post in Weimar met genoeg stabiliteit zodat Bach er in 1711-12 zijn Orgelbüchlein begon: een verzameling koraalvoorspelen waarmee hij acht jaar lang bezig zou zijn.
Zo’n encyclopedische collectie had onder meer een didactisch doel. Zo niet concertstukken –zoals dit overweldigende ‘pièce d’orgue’ BWV 532. Zonder directe bronnen blijft de datering gissen: 1708-1712 wellicht, toen Bach in Weimar nog flink experimenteerde met stijl. Een aanleiding kennen we ook niet, noch wanneer de prelude en fuga voor het eerst werden gecombineerd.
Wat wel vaststaat: Bach wilde indruk maken! Van de onvervalste bravoure waarmee de prelude opent tot het juichende slot, de muziek springt zelfverzekerd van de ene naar de andere intense emotie. De prelude heeft drie secties, is afwisselend Duits en Italiaans/Frans in stijl, en heeft een prikkelende clash tussen zonnig D groot en het schemerige fis klein vol overbindingen.
De fuga is beroemd door Pachelbels aantekening: ‘[hier] moet je de voeten echt laten wapperen’. We horen het speelse, viool-achtige thema op allerlei manieren, soms compleet, soms half, en soms ook in twee losse delen, of verdeeld over de stemmen. Het slot werkt als een monumentaal uitroepteken.
- BWV
- 532
- Titel
- Prelude en fuga in D groot
- Instrument
- orgel
- Genre
- orgelwerken
- Jaartal
- 1708-1712?
- Stad
- Weimar?
Met steun van
Julia Cissewski en Greville Corbett
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 11 oktober 2024
-
- Opnamedatum
- 27 mei 2024
-
- Locatie
- Walburgiskerk, Zutphen
-
- Orgel
- Leo van Doeselaar
-
- Instrument
- Henrick Bader, 1639/1643
-
- Regie en beeldmontage
- Gijs Besseling
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Danny Noordanus, Manon Hoskens, Remco van Leest
-
- Grip
- Wouter Visser
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Lisanne Marlou de Kok
-
- Met steun van
- Julia Cissewski en Greville Corbett
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!