Partita nr. 1 in B groot

Partita nr. 1 in B groot

BWV 825 uitgevoerd door Mark Edwards
in de Philharmonie Haarlem

  • Menu
  • 1. Praeludium
  • 2. Allemande
  • 3. Corrente
  • 4. Sarabande
  • 5. Menuet I
  • 6. Menuet II
  • 7. Giga

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Credits
Credits

Gevorderde toetsentechniek

Al in de achttiende eeuw was duidelijk: Bach stelt hoge eisen aan de toetsenist

In 1726 verscheen deze eerste partita uit Bachs serie van zes klavierpartita’s in druk. De daaropvolgende jaren volgde de rest en in 1731 verscheen de complete set van zes opnieuw. Al in 1739 schreef muziekkenner Lorenz Christoph Mizler in een recensie van een meermaals herdrukte orgelmethode, de Wegweiser tot “de kunst het orgel correct te bespelen”, dat “wie zijn vingers niet beter weet te verplaatsen dan dit, nauwelijks in staat zal zijn de partita’s van onze beroemde heer Bach uit Leipzig op het klavier te spelen”. Die opmerking zegt wat over het basisniveau dat dit lesboek uit Mizlers recensie nastreefde, maar ook over Bachs partita’s.

Deze Partita in B groot maakt die reputatie van bovengemiddeld ‘vingerverplaatsen’ direct waar. In het Praeludium wordt dat duidelijk wanneer het thema dat we aan het begin in de bovenstem horen vervolgens met trillers en al in de linkerhand verschijnt. Zo zit er in alle delen wel iets waar een gemiddelde of slordige toetsenist met zijn vingers over kan struikelen. Soms is het simpelweg een vloed aan snelle gebroken akkoorden en sprongen in allebei de handen, zoals in de Corrente. Bij de langzame Sarabande zit de uitdaging hem meer in de elegante frasering van de versieringen en guirlandes die vanwege de spaarzame begeleiding volop in zicht staan: een foutje valt meteen op.

Wanneer de toetsenist vervolgens bij de twee menuetten arriveert, lijkt het grootste gevaar geweken: hier vraagt Bach niet om bijzonder moeilijk geworstel met de vingers. Maar Mizler haalde de partita’s niet zo maar als voorbeeld aan: de Gigue waarmee de eerste partita afsluit is een tour de force van toetsentechniek die in Bachs tijd zijn weerga niet kende. De rechterhand springt voortdurend over de bewegelijke linkerhand heen: hier worden niet alleen de vingers maar de hele hand in beweging gezet!

BWV
825
Titel
Partita nr. 1 in B groot
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Serie
Clavier-Übung I, II, IV, Zes klavierpartita's
Jaartal
ca. 1725-1731
Stad
Leipzig
Bijzonderheden
Deze eerste partita van de set van zes klavierpartita’s droeg Bach op aan de op 29 november 1694 geboren Emanuel Ludwig, prins van Anhalt-Köthen

Met steun van

Andrew S. Lim

Achtergrondvideo's

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    26 mei 2022
  • Opnamedatum
    3 juni 2021
  • Locatie
    Philharmonie, Haarlem
  • Klavecinist
    Mark Edwards
  • Klavecimbel
    Bruce Kennedy, 1989 naar Michael Mietke
  • Regie, camera
    Robin van Erven Dorens
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Onno van der Wal
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Best boy
    Jordi Kooij
  • Datahandling
    Stefan Ebels
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh
  • Met steun van
    Andrew S. Lim

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!