Partita nr. 4 in D groot

Partita nr. 4 in D groot

BWV 828 uitgevoerd door Elina Albach
in de Philharmonie Haarlem

  • Menu
  • 1. Ouverture
  • 2. Allemande
  • 3. Courante
  • 4. Sarabande
  • 5. Aria
  • 6. Menuet
  • 7. Gigue

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Credits
Credits

Muziek voor de eeuwigheid

Een polyfoon bouwsel dat Bach graag doorgaf aan volgende generaties

Het cliché wil dat Bach bij leven zwaar werd ondergewaardeerd en na zijn dood snel vergeten was. De waarheid ligt genuanceerder. Tijdens zijn leven was Bach in zijn regio beroemd, en ook daarbuiten genoot hij aanzien als organist en klavecinist. Om zijn ingenieuze klavierwerken zou hij ook na zijn dood gewaardeerd blijven – iets waar tijdgenoten als Telemann of Vivaldi alleen van konden dromen.

Bach zelf was zich ook bewust van zijn kunnen. De laatste vijfentwintig jaar van zijn leven schreef hij meerdere werken die als zijn muzikaal testament moesten dienen: werken die zijn visie op het musiceren en componeren uitdroegen. Deze werken liet hij ook drukken, zodat ze niet verloren zouden gaan. Een zelfverzekerde zet, want in Bachs tijd schreven componisten zelden voor de eeuwigheid.

Tussen 1731 en 1741 schreef Bach zijn Clavierübung: vier boeken waarin hij verschillende soorten klaviermuziek centraal stelt. Het eerste boek is gewijd aan de suite, hier op zijn Italiaans ‘partita’ genoemd. Jaren eerder had Bach al zijn Engelse en Franse suites gecomponeerd. In vergelijking met die eerdere suites zijn deze partita’s wel serieuzer. Op rijpere leeftijd lijkt Bach iets minder geïnteresseerd in dansritmes maar des te meer in polyfone bouwsels die de luisteraar en uitvoerende actief bij de muziek betrekken en ze doen nadenken. Dit is het soort muziek dat Bach aan volgende generaties wil doorgeven.

BWV
828
Titel
Partita nr. 4 in D groot
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Serie
Clavier-Übung I, II, IV, Zes klavierpartita's
Jaartal
1726-1730
Stad
Leipzig

Achtergrondvideo's

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    21 september 2023
  • Opnamedatum
    2 juni 2021
  • Locatie
    Philharmonie, Haarlem
  • Klavecinist
    Elina Albach
  • Klavecimbel
    Markus Krebs, 2009 naar Michael Mietke
  • Regie, camera
    Robin van Erven Dorens
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Onno van der Wal
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Best boy
    Jordi Kooij
  • Datahandling
    Stefan Ebels
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!