Partita nr. 4 in D groot
BWV 828 uitgevoerd door Elina Albach
in de Philharmonie Haarlem
Achter de muziek
Muziek voor de eeuwigheid
Een polyfoon bouwsel dat Bach graag doorgaf aan volgende generaties
Het cliché wil dat Bach bij leven zwaar werd ondergewaardeerd en na zijn dood snel vergeten was. De waarheid ligt genuanceerder. Tijdens zijn leven was Bach in zijn regio beroemd, en ook daarbuiten genoot hij aanzien als organist en klavecinist. Om zijn ingenieuze klavierwerken zou hij ook na zijn dood gewaardeerd blijven – iets waar tijdgenoten als Telemann of Vivaldi alleen van konden dromen.
Bach zelf was zich ook bewust van zijn kunnen. De laatste vijfentwintig jaar van zijn leven schreef hij meerdere werken die als zijn muzikaal testament moesten dienen: werken die zijn visie op het musiceren en componeren uitdroegen. Deze werken liet hij ook drukken, zodat ze niet verloren zouden gaan. Een zelfverzekerde zet, want in Bachs tijd schreven componisten zelden voor de eeuwigheid.
Tussen 1731 en 1741 schreef Bach zijn Clavierübung: vier boeken waarin hij verschillende soorten klaviermuziek centraal stelt. Het eerste boek is gewijd aan de suite, hier op zijn Italiaans ‘partita’ genoemd. Jaren eerder had Bach al zijn Engelse en Franse suites gecomponeerd. In vergelijking met die eerdere suites zijn deze partita’s wel serieuzer. Op rijpere leeftijd lijkt Bach iets minder geïnteresseerd in dansritmes maar des te meer in polyfone bouwsels die de luisteraar en uitvoerende actief bij de muziek betrekken en ze doen nadenken. Dit is het soort muziek dat Bach aan volgende generaties wil doorgeven.
- BWV
- 828
- Titel
- Partita nr. 4 in D groot
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Serie
- Clavier-Übung I, II, IV, Zes klavierpartita's
- Jaartal
- 1726-1730
- Stad
- Leipzig
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 21 september 2023
-
- Opnamedatum
- 2 juni 2021
-
- Locatie
- Philharmonie, Haarlem
-
- Klavecinist
- Elina Albach
-
- Klavecimbel
- Markus Krebs, 2009 naar Michael Mietke
-
- Regie, camera
- Robin van Erven Dorens
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Onno van der Wal
-
- Licht
- Ernst-Jan Thieme
-
- Best boy
- Jordi Kooij
-
- Datahandling
- Stefan Ebels
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!