'Brandenburgs' concert nr. 4 in G groot

'Brandenburgs' concert nr. 4 in G groot

BWV 1049 uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Shunske Sato
Felix Meritis, Amsterdam

  • Menu
  • 1. Allegro
  • 2. Andante
  • 3. Presto

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Grensvervagend

Hoe Bach bewust de traditionele concertvorm in de war gooit

In dit concert zet Bach je telkens op het verkeerde been. Want wie zijn precies de solisten? In eerste instantie voeren de twee fluiten de boventoon, maar na het inleidende refrein is het de viool die zich tot solist ontpopt. Na het volgende refrein nemen de twee fluiten het stokje weer over, maar al gauw worden ze afgetroefd door de viool die in een wervelwind van razendsnelle noten de aandacht opeist. En zo gaat het telkens weer. Steeds is de rol van met name de fluiten tweeslachtig.

In het statige tweede deel zijn ze duidelijk de solisten, maar in het derde deel spelen ze regelmatig allebei dezelfde noten. Bach gooit de gebruikelijke duidelijke tegenstelling tussen solisten en ensemble bewust in de war. En alsof hij dat extra duidelijk wil maken begint hij het derde deel als een fuga, een vorm waarin alle stemmen per definitie gelijkwaardig zijn. Maar net als we denken dat het een echte fuga wordt, volgt daarna toch weer een solo voor de viool. Vervolgens doorspekt Bach de traditionele afwisseling tussen gezamenlijke refreinen en solopassages steeds weer met fuga-achtige imitaties. Zo eindigt Bach zijn spel met de karakteristieke elementen van de concertvorm op toepasselijk subversieve en grensvervagende wijze.

'Brandenburgse' concerten, BWV 1046-1051 
In maart 1721 zond Bach vanuit Köthen een handschrift getiteld “zes concerten met verscheidene instrumenten” (“Six concerts avec plusieurs instruments”) naar Berlijn, met een opdracht aan Christian Ludwig (1677-1734), markgraaf van Brandenburg-Schwedt. In het voorwoord verklaarde Bach dat hij “een paar jaar eerder” voor de markgraaf had gemusiceerd, en toentertijd had beloofd “enige van zijn composities” op te sturen. Dat was waarschijnlijk tijdens een bezoek aan Berlijn in maart 1719, toen Bach naar de Pruisische hoofdstad was afgereisd om een nieuw klavecimbel voor het hof in Köthen in ontvangst te nemen. De muziek die hij een paar jaar later aan de markgraaf stuurde – later bekend geworden als de 'Brandenburgse' Concerten – is Bachs ultieme kijk op het belangrijkste grootschalige instrumentale genre van zijn tijd: het concert.

Het gaat bij een concert vrijwel altijd om een (combinatie van) solo-instrument(en) en een ensemble. Het centrale idee is de afwisseling tussen één of meerdere solisten en het gehele ensemble in een soort speelse competitie. In de zes 'Brandenburgse' Concerten verkent Bach alle uithoeken van dit genre in zowel bezetting als de manier waarop hij de vorm naar zijn hand zet: alle algemeen gebruikte strijk- en blaasinstrumenten en het klavecimbel passeren solistisch de revue, de muzikale vormen reiken van hofdansen tot bijna-fuga’s, en de relatie tussen de solo- en tutti-instrumenten is steeds weer anders. Zo bieden de zes concerten samen een virtuoze staalkaart van het concert in de Barok.

BWV
1049
Titel
Concert in G groot
Bijnaam
'Brandenburgs' concert nr. 4
Genre
orkestwerken
Serie
Brandenburgse concerten
Jaartal
1719-1720
Stad
Köthen
Bestemming
In 1721 opgedragen aan markgraaf Christian Ludwig van Brandenburg
Bijzonderheden
Tussen 1735 en 1746 bewerkte Bach dit vierde Brandenburgse concert tot een klavecimbelconcert (BWV 1057).

Met steun van

Bachfonds van de Nederlandse Bachvereniging, Felix Meritis

Achtergrondvideo's

Shunske Sato en Heiko ter Schegget

“Violist Shunske Sato verontschuldigt zich tegenover blokfluitist Heiko ter Schegget voor de ruimte die hij claimt in dit concert.”

Musici over Brandenburgse concerten

“In de Brandenburgse concerten is er een zekere gelijkheid tussen strijkers, koperblazers en houtblazers. Iedereen is belangrijk.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    2 oktober 2015
  • Opnamedatum
    19 mei 2015
  • Locatie
    Felix Meritis, Amsterdam
  • Viool en leiding
    Shunske Sato
  • Blokfluit
    Heiko ter Schegget, Benny Aghassi
  • Viool 1
    Lucia Giraudo
  • Viool 2
    Pieter Affourtit
  • Altviool
    Anneke van Haaften
  • Cello
    Lucia Swarts
  • Contrabas
    James Munro
  • Klavecimbel
    Siebe Henstra
  • Cameraregie en montage
    Lucas van Woerkum
  • Muziekopname, -montage en –mix
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Camera
    Robert Berger, Simon Aarden, Maarten van Rossem
  • Licht
    Zen Bloot, Patrick Galvin
  • Camera assistentie
    Uriel Matahelumual
  • Interview
    Onno van Ameijde
  • Productie concert
    Erik van Lith
  • Productie opname
    Jessie Verbrugh
  • Met steun van
    Bachfonds van de Nederlandse Bachvereniging, Felix Meritis

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!