Sonata a traversa, violino e continuo uit Musikalisches Opfer
BWV 1079/3 uitgevoerd door Marten Root, Shunske Sato,
Mieneke van der Velden en Leo van Doeselaar
Het Concertgebouw, Amsterdam
Achter de muziek
Triosonate op maat
Met een moderne triosonate bewijst de ‘oude Bach’ zijn meesterschap
Na zijn legendarische bezoek aan Potsdam keerde Bach huiswaarts met het thema van koning Frederik de Grote in het achterhoofd. Ter plekke had hij er een driestemmige fuga op geïmproviseerd (de Ricercar a 3) en een zeer formele zes-stemmige fuga lag nog in het verschiet (de Ricercar a 6). Maar Bach voelde dat hij meer kon doen met het ‘soggetto reale’ (koninklijke thema). Hij wilde het op alle mogelijke manieren inzetten, variërend van degelijk contrapunt tot postbarokke galante vormen. Want wie Bach ‘ouderwets’ durfde te noemen, en blijkbaar hoorde de fluitspelende Frederik bij die groep, zou in deze muziek een vitale componist met wijd open oren ontmoeten.
In deze Triosonate voor fluit, viool en continuo suggereert Bach het koninklijke thema meer dan dat hij het echt uitspeelt. De baslijn van het eerste deel geeft slechts een hint, terwijl de chromatische lijnen in het vierde deel doen herinneren aan de karakteristieke halve stapjes. Alleen in het tweede, snelle deel klinkt het onmiskenbare ‘thema regium’ (thema van de koning), een ware aha-erlebnis in het elegante stemmenweefsel.
In het Andante noteerde Bach bij echo-effect in de muziek de aanwijzingen ‘forte’ en ‘piano’, uitzonderlijk voor hem – hij gaf vrijwel nooit dergelijke aanwijzingen – maar helemaal up to date à la Quantz en Bachzoon Carl Philipp Emanuel. De weelderige melodieën, ritmes, harmonieën en eindeloze ‘zuchtjes’ passen helemaal bij hun vernieuwende Empfindsame Stil. De muzikanten van de Bachvereniging slaan trouwens nog een brug met zowel een moderne fortepiano als een ouderwetse – of beter ‘vintage’? – viola da gamba, instrumenten die ook in Potsdam naast elkaar werden bespeeld.
Terwijl het atypische Bachwerk naar stijl en bezetting ideaal zou klinken op Frederiks dagelijkse privéconcerten, ontbreekt elk spoor van een uitvoering door de koning zelf. Misschien was de fluitpartij toch te uitdagend?
Musikalisches Opfer, BWV 1079
Het Musikalisches Opfer is een bijzondere collectie kamermuziek binnen het werk van Johann Sebastian Bach, geschreven voor Frederik de Grote van Pruissen. Musikalisches Opfer betekent zoiets als: een muzikaal cadeau – en precies dat is de collectie ook in oorsprong.
Het begint allemaal in mei 1747 als Bach in Potsdam op bezoek is bij zijn zoon Carl Philipp Emanuel, die werkte aan het hof van Frederik de Grote. Bach werd bij Frederik geïntroduceerd en tijdens hun ontmoeting gaf Frederik, die gehoord had dat Bach een groot improvisator was, hem een thema en vroeg hem ter plekke een fuga te improviseren, ongetwijfeld de eerste worp van het Ricercar a 3. Bach deed dat volgens bronnen briljant, en toonde zich zo enthousiast over het ‘koninklijke thema’ dat hij beloofde om de fuga ‘op koper’ te laten graveren en drukken.
Zo gezegd, zo gedaan. Twee maanden later publiceerde Bach een serie composities, een triosonate, een driestemmige en een zes-stemmige ricercare en tien canons, allemaal geïnspireerd door het thema van de koning. Frederik kreeg een prachtige luxe print opgestuurd, en Bach deelde zijn meesterwerk uit aan zijn vrienden, ondanks de toch hoge drukkosten. Bach zelf noemde de verzameling overigens geen Musikalisches Opfer, maar Regis Iussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta (het door de koning opgegeven thema, met toevoegingen, opgelost in canonische stijl). De beginletters van deze uitgebreide titel vormen de term ricercar; een in die tijd gangbare benaming voor een instrumentaal stuk waarin diverse thema’s worden geïntroduceerd en geïmiteerd.
- BWV
- 1079/3
- Titel
- Sonata a traversa, violino e continuo
- Bijnaam
- Triosonate
- Instrument
- viola da gamba, traverso, viool, fortepiano
- Genre
- kamermuziek
- Jaartal
- 1747
- Stad
- Leipzig
- Bestemming
- geschreven voor Frederik de Grote
- Eerste uitvoering
- mei 1747
Met steun van
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 25 november 2021
-
- Opnamedatum
- 6 juli 2020
-
- Locatie
- Het Concertgebouw, Amsterdam
-
- Traverso
- Marten Root
-
- Viool
- Shunske Sato
-
- Viola da gamba
- Mieneke van der Velden
-
- Fortepiano
- Leo van Doeselaar
-
- Regie en beeldmontage
- Onno van Ameijde
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Onno van Ameijde, Jeroen Simons
-
- Licht
- Emile Groenewoud
-
- Lichtassistent
- Erwin Smit, Aden Zijp
-
- Datahandling
- Stefan Ebels
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- MWH4impact
Musikalisches Opfer
Het Musikalisches Opfer is een bijzondere collectie kamermuziek binnen het werk van Johann Sebastian Bach, geschreven voor Frederik de Grote van Pruisen, en bestaat in totaal uit 13 delen.
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!