Cellosuite nr. 3 in C groot
BWV 1009 uitgevoerd door Reinier Wink
The Loft, Amsterdam
Achter de muziek
Ronkend zelfvertrouwen
Staat deze suite symbool voor jongvolwassenen?
Wat een geweldig optimistisch begin: als een jonge hond schiet de cellist een toonladder omlaag, van een hoge c naar een lagere en via een schijnbeweging nóg eens een octaaf dieper naar de laagste losse c-snaar. De Derde cellosuite in C groot is na de donkere Tweede een hervatting van de goedgeluimde toon van de Eerste cellosuite, zij het met een stemming van nog meer ronkend zelfvertrouwen. Cellist Colin Carr ziet de zes suites als “kinderen van Bach in diverse leeftijdsfasen”. Zou de Derde een overmoedige student symboliseren? Cellist Reinier Wink, student van Bachvereniging-celliste Lucia Swarts, vindt C groot in elk geval wel passen bij zijn eigen leeftijdsfase: “jongeren zijn nu eenmaal vaker vrolijk.”
Na het overzichtelijke begin van de Prelude begint Bach een spel met de luisteraar, onder meer door de eerste tel van de maat schijnbaar te verschuiven. Een geweldig moment is het orgelpunt op twee derde van het stuk, waar Bach boven een aangehouden dominant g een hele reeks modulaties plaatst.
De Allemande heeft een opgeruimd karakter en behoort met de vele stevige zwaartepunten tot de meest boertige allemandes van de zes suites. Net als de Prelude begint de springerige Courante met een dalende toonladder in vol galop. Het is op adem komen met de Sarabande, een trage hofdans met het accent op de tweede tel. Net als veel sarabandes in de cellosuites wordt deze uit de Derde cellosuite gekenmerkt door vele dubbelgrepen en gebroken akkoorden over alle snaren. Contrastrijk is de schijnbare eenvoud van de Bourrée, met een ietwat oosters aandoend Bourrée II in c klein. In de afsluitende Gigue gaat uiteraard het dak eraf, waarbij de cellist grote sprongen afwisselt met korte sprintjes.
Zes cellosuites, BWV 1007-1012
De Zes cellosuites van Johann Sebastian Bach behoren tot het Oude Testament van de celloliteratuur. Elke cellist die de muziek voor zich heeft, voelt meteen hoe vanzelfsprekend de noten rond de snaren van het instrument zijn gedrapeerd. Toch zijn er veel vragen en discussies over deze Suites a Violoncello Solo senza Basso. Schreef Bach de muziek wel echt (alleen) voor cello? Wanneer schreef hij deze muziek? Aan het hof van Köthen of al eerder? De suites leggen een route af van eenvoud naar toenemende virtuositeit.
- BWV
- 1009
- Titel
- Cellosuite nr. 3 in C groot
- Instrument
- cello
- Genre
- kamermuziek
- Serie
- Zes cellosuites
- Jaartal
- tussen 1717 en 1723
- Stad
- Köthen
Met steun van
ARANIDI, Ammodo
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 20 april 2018
-
- Opnamedatum
- 8 oktober 2017
-
- Locatie
- The Loft, Amsterdam
-
- Cellist
- Reinier Wink
-
- Cello
- onbekende bouwer uit Oostenrijk
-
- Regie
- Gijs Besseling, Leonard Besseling
-
- Montage
- Gijs Besseling
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Pim van der Lee
-
- Muziekmontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Danny Noordanus, Gijs Besseling
-
- Licht
- Daan de Boer
-
- Lichtassistent
- Denny Schoute
-
- Camera-assistent en datahandling
- Eline Eestermans
-
- Interview
- Leonard Besseling
-
- Camera interview
- Gijs Besseling, Danny Noordanus
-
- Geluid interview
- Noah Pepper
-
- Montage interview
- Gijs Besseling
-
- Licht interview
- Danny Noordanus
-
- Productie
- Jessie Verbrugh
-
- Met steun van
- ARANIDI, Ammodo
Cellosuite nr. 3 in C groot
Van deze Cellosuite nr. 3 zijn twee opnamen voor All of Bach gemaakt. Bekijk ook de andere opname.
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!