Cellosuite nr. 3 in C groot

Cellosuite nr. 3 in C groot

BWV 1009 uitgevoerd door Valentijn Jeukendrup, Sofia Boisvert, Thijmen Tempelaars, Mudrė Buckutė, Arda Naci en Joshua Hassler-Forest
Doopsgezinde Kerk, Haarlem

  • Menu
  • 1. Prelude
  • 2. Allemande
  • 3. Courante
  • 4. Sarabande
  • 5. Bourrée I
  • 6. Bourrée II
  • 7. Gigue

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Ronkend zelfvertrouwen

Staat deze suite symbool voor jongvolwassenen?

Wat een geweldig optimistisch begin: als een jonge hond schiet de cellist een toonladder omlaag, van een hoge c naar een lagere en via een schijnbeweging nóg eens een octaaf dieper naar de laagste losse c-snaar. De Derde cellosuite in C groot is na de donkere Tweede een hervatting van de goedgeluimde toon van de Eerste cellosuite, zij het met een stemming van nog meer ronkend zelfvertrouwen. Cellist Colin Carr ziet de zes suites als “kinderen van Bach in diverse leeftijdsfasen”. Zou de Derde een overmoedige student symboliseren?

Na het overzichtelijke begin van de Prelude begint Bach een spel met de luisteraar, onder meer door de eerste tel van de maat schijnbaar te verschuiven. Een geweldig moment is het orgelpunt op twee derde van het stuk, waar Bach boven een aangehouden dominant g een hele reeks modulaties plaatst.

De Allemande heeft een opgeruimd karakter en behoort met de vele stevige zwaartepunten tot de meest boertige allemandes van de zes suites. Net als de Prelude begint de springerige Courante met een dalende toonladder in vol galop. Het is op adem komen met de Sarabande, een trage hofdans met het accent op de tweede tel. Net als veel sarabandes in de cellosuites wordt deze uit de Derde cellosuite gekenmerkt door vele dubbelgrepen en gebroken akkoorden over alle snaren. Contrastrijk is de schijnbare eenvoud van de Bourree, met een ietwat oosters aandoend Bourree II in c klein. In de afsluitende Gigue gaat uiteraard het dak eraf, waarbij de cellist grote sprongen afwisselt met korte sprintjes.

Jong talent
Eens per twee à drie jaar organiseert de Nederlandse Bachvereniging in samenwerking met gespecialiseerde partners een talentontwikkelingsproject voor jonge, getalenteerde musici tot 18 jaar. In deze projecten staat de uitvoeringspraktijk Bachs muziek centraal. Zo brengen we jong talent in aanraking met historische uitvoeringspraktijk en verdiepen we hun inzicht in Bachs muziek. In dit project werkten we met de (barok)cellisten van de toekomst. Zes Nederlandse toptalenten onder de achttien werden na audities geselecteerd en volgden drie masterclasses van Lucia Swarts over de barokcello, continuospel en Bachs Cellosuites. Ze studeerden elk een eigen deel in uit de Derde suite dat ze vervolgens opnamen voor All of Bach. Dit project kwam tot stand in samenwerking met de Cello Biënnale Amsterdam en werd ondersteund door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, dat speciaal voor dit project barokcello’s en barokstokken ter beschikking stelde, zodat de cellisten onder begeleiding van Lucia Swarts de nieuwe mogelijkheden van deze instrumenten konden verkennen.

Zes cellosuites
De Zes cellosuites van Johann Sebastian Bach behoren tot het Oude Testament van de celloliteratuur. Elke cellist die de muziek voor zich heeft, voelt meteen hoe vanzelfsprekend de noten rond de snaren van het instrument zijn gedrapeerd. Toch zijn er veel vragen en discussies over deze Suites a Violoncello Solo senza Basso. Schreef Bach de muziek wel echt (alleen) voor cello? Wanneer schreef hij deze muziek? Aan het hof van Köthen of al eerder? De suites leggen een route af van eenvoud naar toenemende virtuositeit.

BWV
1009-II
Titel
Cellosuite nr. 3 in C groot
Instrument
cello
Genre
kamermuziek
Serie
Zes cellosuites
Jaartal
tussen 1717 en 1723
Stad
Köthen?

Achtergrondvideo's

Masterclass Lucia Swarts for young cello talents

“An introduction to the baroque cello”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    26 oktober 2022
  • Opnamedatum
    23 april 2022
  • Locatie
    Doopsgezinde Kerk, Haarlem
  • Cello
    Valentijn Jeukendrup, Sofia Boisvert, Thijmen Tempelaars, Mudrė Buckutė, Arda Naci en Joshua Hassler-Forest
  • Regie
    Onno van Ameijde
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee
  • Muziekopname, -montage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Rieks Soepenberg
  • Camera- en lichtassistent
    Abba Miltenburg
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Marieke de Blaay
  • Met dank aan
    Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds

Cellosuite nr. 3 in C groot

Van deze Cellosuite nr. 3 zijn twee opnamen voor All of Bach gemaakt. Bekijk ook de andere opname.

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!